Recension: MGLA ”Age Of Exuse”

Ibland kan man konstatera att ”inget nytt under den svarta solen” är en bra sak. Polska MGLA håller fast vid sitt koncept av att döpa alla låtar till samma sak fast med ett löpnummer efter sig, och med musik som växer stadigt över hela skivan så att de sista spåren känns nästan euforiska – och det är ju precis så det ska vara. Det är vad man förväntar sig, och det är vad man får. Snacka om att man hittat ett alldeles sätt att uttrycka sig, MGLA. Eller Mgwa.  Egentligen ska det väl vara ett överstruket ”L” i namnet, det uttalas ungefär som ett ”W” och gör ordets betydelse till ”dimma” om man översätter det till svenska – men jag tycks inte kunna hitta just det där tecknet med stor bokstav och har i vardagsstressen istället bara gett upp och skriver med vanligt ”L”. Du får leva med det, det är ju knappast det viktigaste i sammanhanget. Det är såklart musiken.

Och den är bra. Den är riktigt jäkla bra. Från det första knarrandet och droppandet som inleder hela skivan innan Age Of Exuse I tonar igång till avslutningen med fenomenala Age Of Exuse V och VI. Som nämnts är det nästan hypnotiskt, det som händer över skivans speltid. Dels träffar man såklart det där magiska ”ridet” ibland, då man  matar samma lilla slinga om och om igen samtidigt som trummor och bas galopperar svängigt som fan, och dels lyckas man ibland arbeta in små melodivirvlar på gitarren (lyssna exempelvis på just Age Of Exuse V så förstår du vad jag menar) som gör att man liksom ”fastnar” i lyssnandet. Det är musik som helst ska avnjutas i sin helhet, men jag har märkt att när skivan tagit slut och jag spelat den i streamat format så att Spotify kastar in en äldre MGLA-låt så funkar det alldeles utmärkt det med.

…om detta hade varit den första kontakten jag hade med det maskerade black metal-fenomenet hade jag avgudat skivan och delat ut en klockren betygsfemma. Max. Homerun. Fullträff. Nu är det ju inte så, jag har under åren assimilerat och gjort såväl ”Groza”,”With Hearts Towards None” och framförallt förra plattan ”Exercises In Futility” till helt integrerade kretsar i kropp och själ, så det krävs längre levnadstid för en ny skiva av bandet innan jag fullständigt utropar världsherravälde för den. Men med det sagt: ”Age Of Exuse” är en vansinnigt bra skiva, och jag misstänker att min 4:a i betyg här nedan kommer att kännas snål över tiden.

MGLA ”Age Of Exuse” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!