Recension: NORDJEVEL ”Necrogenesis”

Norska NORDJEVEL skojar liksom inte runt. Bilderna, attityden, låtarna – det här är motsatsen till BLACK INGVARS och alla andra humorband i hela världen. Det här är på fullt jävla allvar. Spelar man då black metal med läckra riff, sväng och mer en skvätt melodi så finns förstås risken att en sådan inställning och ”allt-eller-inget”-modell blir en aning parodisk, men det ska vi säga direkt: så är inte fallet alls här. NORDJEVEL menar allvar, kräver din uppmärksamhet och förtjänar den. Vill du ha ett bra och konkret exempel så behöver du egentligen bara lyssna på första låten Sunset Glow, en riktigt hästspark till låt med alla ingredienser vi pratat om. Det är skivan i destillat, så att säga, och det är föga förvånande att man valde den som första singel från plattan.

Bandet NORDJEVEL är från Norge (på tal om saker som liksom hörs i musiken), och detta är andra plattan efter den självbetitlade debuten 2016. Promobilderna är klassisk old school black metal-style, spikarmband och läder, facklor i skogen och hela baletten. Härligt, eftersom man backar upp det med en riktigt bra och högkvalitativ platta. Devilry, The Idea Of One-Ness eller Black Lights From The Void – det är bara att välja, alla går bra. Riffen står som spön i backen, och så har man det där drivet och liksom… ridet i musiken. Den man kan känna i exempelvis SATYRICON, när man nästan springer fram eftersom det finns en sån känsla i allt.

Ja, det passar sig otroligt bra till träning. Eller om du måste avreagera dig av någon anledning, men det som kanske imponerar mest med ”Necrogenesis” är att man över dessa nio låtar kan hålla en sådan stringens i anslaget och sin inre övertygelse och sound utan att det på något sätt blir enahanda eller för monotont. Det är en härlig och varierad resa där allt låter likadant, om du förstår ett så konstigt uttryck? Kort sagt: NORDJEVEL är på riktigt, och ”Necrogenesis” är en riktigt stark platta!

NORDJEVEL ”Necrogenesis” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!