Recension: SOEN ”Lykaia”

Svenska SOEN släpper sitt tredje album, och baske mig om det inte är det bästa trots att föregångarna är allt annat än svaga. ”Tellurian” – den med noshörningen som äter människor med kniv och gaffel på framsidans omslag – nådde plats 14 på Årsbästalistan 2014, så det är liksom inga halvdassiga insatser vi pratar om att bandet överträffar. Den korta versionen är alltså att ”Lykaia” är en skiva du absolut behöver, och du kan inte heller vänta. Du ska skaffa den omedelbart!

Ska vi prata mera detaljer (och det ska vi ju) så är detta en mer lättillgänglig skiva än föregångarna, utan att för den skull tappa djup. Den innehåller några låtar som är rent hitmaterial, och som absolut kommer att bubbla upp till ytan när årets låt ska utses. Opal har en refräng som får håret att resa sig av välbehag samtidigt som det är nära att man tar till lipen eftersom det är så träffande och vackert. Orison och Jinn står inte långt efter, och flera spår står starka genom mängder av lyssningar. Sectarian är ett alldeles lysande exempel på en öppningslåt, på samma sätt som God’s Acre är det rätta sättet att stänga skivan på – det är påfallande ofta som jag har lyssnat på ”Lykaia” som en helhet från start till mål i ett sträck. Komiskt nog anges utgivningsåret på baksidan till 2016, men det är ju helt fel – skivan släpptes i början av 2017 och kommer således att vara med i racet om de höga placeringarna på 2017 års topplista.

Bandet består av Martin Lopez på trummor (kanske mest känd för sina forna insatser i OPETH), Joel Ekelöf på sång, Marcus Jidell på gitarr, Stefan Stenberg på bas och Lars Åhlund på keyboards. Som vanligt är de musikaliska insatserna fläckfria (Lopez är fortgent en av mina absoluta favoritbatterister) och sångsinsatsen emotionellt guld. Som vanligt balanserar bandet mellan det progressiva, skira och ösiga – men som tidigare noterats så lyckas man i än högre grad paketera allt i lättlyssnade och tilltalande låtar denna gång.

Betyget balanserar till den maximala 5/5, och kanske får undertecknad anledning att ångra sin snålhet över kommande år.

SOEN ”Lykaia” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!