Recension: THE SWORD ”High Country”

Vad. I. Helvete?!?

Ska det här vara bandet som smiskat arsel i låtar som Freya och How Heavy This Axe? Som förhäxade mig så fullkomligt med skivan ”Warp Riders” att jag placerade den som nummer 2 på årsbästalistan för 2010? Som med lätthet platsade bland alla klassiker i tidiga versioner av Guitar Hero och som av alla rapporter att döma gjorde ett krossarbra gig häromsistens när de efter många om och men lyckades komma på besök till Stockholm?

Trött, malande meningslös rock’n’roll vars låtar känns som demoversioner av vad de till slut borde ha blivit?

”High Country” innehåller 15 spår. De flesta av dem är såna sömnpiller att jag vid första genomspelningen – visserligen på lite halvsvag volym som bakgrundssällskap – spontant höll på att somna eller byta skiva flera gånger. Fjärran från det lockande, svängande rockande bandet som jag känner som THE SWORD så staplar man halvfärdiga riff på varandra utan att nå någon form av flyt eller magi. Det tar till låt 11 (!) innan jag tycker att jag ens hittar något som liknar THE SWORD. Den låten heter Buzzards, och är tillsammans med direkt efterföljande Silver Petals och Ghost Eye i alla fall något som är värdigt att bära vidare bandets fana.

En andra och tredje genomlyssning av skivan, med mer koncentration och på volym som kan göra THE SWORD rättvisa höjer intrycket något, men bara mariginiellt. Spår nummer 5, Mist & Shadow, samt halv-disco-lunkiga Seriously Mysterious har i alla fall tillräcklig kvalité för att sätta spår under resten av spelningen och den tid det tar att skriva den här recensionen, men det är verkligen att famla efter halmstrån.

Det här är inte bra. Det är sövande trist, och helt klart den största besvikelsen i år.

THE SWORD är ju ett jävla skitbra band, egentligen. ”High Country” är inte en bra skiva, så det går inte ihop.

Betygsskalan  här på Heavy MetAle lyder:

5 – Fantastiskt. Ett måste!

4 – Mycket bra. Du behöver detta!

3 – Bra- Värt tiden och pengarna.

2 – Godkänt. För fans & samlare.

1 – Dåligt. Håll dig borta!

Jag köpte skivan för att jag var säker på att den skulle vara bra, och jag skulle köpa skivan om den bara var okej. Eller godkänd. För att ha en fullständig svit med THE SWORD. Du kan göra det om du verkligen gillar bandet, men i ärlighetens namn så är det här inte ”Godkänt. För fans och samlare.” Inte ens med de lite bättre spåren som nämnts så kan betyget bli annat än ”Dåligt. Håll dig borta!”…

THE SWORD ”High Country” = 1/5. Dåligt. Håll dig borta!

1 reaktion på ”Recension: THE SWORD ”High Country””

1. Pingback: Söndagsbilagan: Konceptalbum is the shit! | HEAVY METALE - ROCK 'N' RULE!