Recension: UNLEASHED ”The Hunt For White Christ”

Hårdrocksvärldens svar på McDonalds? Det skulle kunna vara UNLEASHED, med tanke på hur stabila och konsistenta de är, och om det inte vore det enkla faktumet att UNLEASHED faktiskt bygger sin musik på själ, hjärta och kön så vore utmärkelsen helt givet (McDonald’s må kanske smaka kön ibland, men du får erkänna att det inte känns helhjärtat och byggt från grunden och upp i övrigt…). Ett annat ord för långvariga leveranser kan ju sägas vara ”stringens”, och det kanske smakar bättre för UNLEASHED. Bandet har ju sedan ”Where No Life Dwells” (1991) hållit mer eller mindre samma kurs, och personligen är jag en trogen lyssnare framförallt av de sentida skivorna. Från ”Hammer Battalion” (2006) och framåt ungefär, där förra given ”Dawn Of The Nine” recenserats på den här siten.

Så, med den rätt långa inledningen och förhållandebeskrivningen till bandet UNLEASHED – hur står sig då 2018 års ”Hunt For White Christ” jämte resterande del av bandets katalog? Svaret är kort och gott ”väl”. Kanske till och med ”mycket väl”, för även om bandet givetvis fortsätter i samma färdriktning så har man här lyckats skapa ett par kompositioner som lyfter sig lite extra i verkanshöjd. Inledande Lead Us Into War är okomplicerad och perfekt som öppningslåt, men sen får man You Will Fall och Stand Your Ground, två snärtiga låtar jag gillar skarpt. Över skivans gång fäster sig sen Terror Christ och The City Of Jorsala Shall Fall lite extra, och berättelsen som utspelar sig via Gram, titelspåret, They Rape The Land och titelspåret är faschinerande och spännande.

Enligt gängse UNLEASHED-standard är ljudbilden okomplicerad men rätt, och leveransen av bandet är som vanligt oklanderlig. Jag gillar skarpt Johnny Hedlunds röstläge i sin growl, framförallt att det är stenhårt utan att vara omöjligt att höra – texterna kommer till sin rätt när man ju faktiskt hör vad som sjungs!

Betyget? Balanserar uppåt, mellan 3 och 4. ”The Hunt For White Christ” är en stark UNLEASHED-platta, och precis rätt när du är på det humöret.

UNLEASHED ”The Hunt For White Christ” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!