Recension: EUROPE ”War Of Kings”

Sprillans färska ”War Of Kings” är alltså det tionde fullängdsalbumet som svenska föregångarna EUROPE släpper, och det femte sedan ”omstarten” runt 2003/2004. Det är både tydligt som attan och lätt att glömma på samma gång när man lyssnar på plattan, helt enkelt eftersom bandet utstrålar såväl nyfikenhet och hunger som erfarenhet och rutin. Man har helt enkelt hällt in alla sina år som musiker i skivan och kombinerat det med en lust att följa sina egen inre ledstjärna, och resultatet är att man ställer sig bredbent med båda fötterna på jorden, gräver ner tårna lite i bluesens mylla och låter kärleken till musiken flöda.

Det låter otroligt ärligt, från start till mål. Däremot tycker jag att bandets prestation i sig faktiskt ofta är en aning bättre än själva låtmaterialet. Inte så att materialet är svag eller dåligt, men det är heller inte riktigt på par med hur imponerad jag är över just bandet.

Totalt består ”War Of Kings” av elva spår, från inledande titelspåret – tillika första singeln – till avslutande Light It Up. Där emellan ryms svängiga klacksparkar i form av Hole In My Pocket och Days Of Rock’n’Roll (skivans två bästa spår), ballader i form av starka Angels (With Broken Wings) och bluesrockiga spår som Nothin’ To Ya om man ska se på skivans starka delar. Man får också lite halvsega The Second Day, AOR-doftande California 405 och udda Rainbow Bridge om man vill lyfta fram exempel som mer liknar transportsträckor och där jag inte tycker att låtarna riktigt motsvarar bandets form i övrigt. Fast det är väl kanske petitesser, de där transportsträckorna är ändå så pass okej att man gärna streckspelar skivan utan att leta ”skip”-knappen. Dessutom är produktionen (signerad Dave Cobb, med RIVAL SONS som sin kanske största merit) väldigt skön, den känns.. mustig, i brist på annat ord. Ganska jordig och naturlig, och man använder Joey Tempest styrkor som sångare på rätt sätt. Han kanske har tappat en oktav eller två från ungdomens glansdagar, men har fortfarande en jäkla skön karisma och raspighet i rösten, och här bygger man vidare på det. Dessutom måste jag säga att jag tycker skivans lysande stjärna är John Norum på gitarr. Visst ligger alla instrument i övrigt också bra (som vanligt är det alltså herr Ian Haugland på trummor, Mic Michaeli på keyboard och John Levén på bas som gör laguppställningen komplett), men det är Norum som glänser. Han levererar gitarrspel som ömsom river, omsöm smeker och hela tiden träffar rätt, oavsett om vi snackar snygga solon eller sköna riff. Jag skulle vilja påstå att ”War Of Kings” ur ett gitarrperspektiv känns som en naturlig förlängning av exempelvis Norums soloplatta ”Optimus”., trots att Norum inte varit speciellt drivande när det gäller att skriva låtarna den här gången. Bra resultat blev det i alla fall.

Det finns de som säger att detta är bandets starkaste skiva till dags datum, något jag personligen tycker är svårt att säga något om. EUROPE efter nystarten under 2000-talet är inte samma sak som EUROPE när det en gång i tiden begav sig, och jag har personligen väldigt svårt att jämföra de två. I alla fall att ställa någon form av kvalitetsmått mot varandra då det är två bra saker men på helt olika sätt. Allra gladast är jag nog ändå att en av svensk musikhistorias viktigaste och inflytelserikaste akter alla kategorier (och nog med lätthet den allra viktigaste sett med historiska hårdrocksögon) faktiskt fortfarande är relevanta, vitala och nyfikna.

Betygsmässigt vacklar jag som en ljuslåga i korsdrag. Bandets insats, produktionen och attityden är definitivt en betygsfyra (Mycket bra – Du behöver detta!), medan låtmaterialet som helhet och över en mängd spelningar lutar mer åt betyget som är ett pinnhål lägre (Bra. Värt tiden och pengarna). Till sist kanske det är texten och din egen känsla för bandet EUROPE du ska gå efter mer än själva siffran i det här fallet – ty när jag vacklat klart och spelat skivan en masse ett tag så stannar jag på den lägre siffran.

Samtidigt som jag är imponerad.

Märkligt…

EUROPE ”War OF Kings” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!