Recension: ASPHYX ”Incoming Death”

Jag älskar fan namnet på den här plattan. ”Incoming Death”. Mångbottnat, som om du låg i ett lerigt hål i ett skyttevärn och artilleriet bombade mot dig (”incoming…. death!”), eller som om du låter en skiva med elak dödsmetall glida in i CD-spelarens släde. Eller väntar på en release. Oavsett kan vi enkelt konstatera en enkel sak: när det gäller rutinerade ASPHYX från Holland så är det död som gäller, såväl sonisk som lyrisk och tematisk. Man krånglar inte till det direkt, och när det gäller den där lite speciella känslan av att det är dödens larvband som över en så väl detta nästan det närmaste man komma BOLT THROWERs adelsmärke nu när de dragit in årorna? Bandet i sig presenterar sig i alla fall ”Death Doom Division” på promobilden i skivan, och det är otroligt väl funnet. Stundtals låter det här som CANDLEMASS på dödshormoner (lyssna på riffet mellan 2:30 och 3 minuter in på Wardroid till exempel, så förstår du säkert vad jag menar), och eftersom man varvar det där blytunga riffandet med snabbare mangel så blir slutresultatet väldigt bra. Varierande, men ändå konsistent, kan man säga.

Dödsdoomskvadronen består av frontmannen Martin van Drunen (en kändis inom dödsmetallen, förstås, och med en growl som jag verkligen gillar – han klarar av att kombinera fraseringen så att man hör texten samtidigt som han låter kraftigt elak), långvariga gitarristen Paul Baayens, Alwin Zuur på bas och Stefan Hüskens på trummor. Tillsammans har de helt enkelt bestämt sig för att smiska skiten ur lyssnarna, och allra bäst och tydligast är det i mittsegmentet av plattan. Ta till exempel låt 5 och 6 och hur de växelverkar. Snabba och svängiga It Came From The Skies (alltså låt nummer 5) följs sedan upp av begravningsmarschen The Grand Denial (låt nummer 6). Lyssnaren lyfts upp för att falla från en högre höjd, typ!

Totalt 11 låtar, alla bra. Några fantastiska. Avslutande Death: The Only Immortal, det snärtiga titelspåret, svängiga och ösiga  Forerunners Of The Apocalypse och andraspåret Division Brandenburg tillhör topparna, men mest kan man fascineras över att ASPHYX tycks ha träffat en bra form för tillfället. Förra given ”Deathhammer” (2012) var också fin, med detta ytterligare ett snäpp uppåt? Trots att man inte skapar mycket nytt under solen och håller fast vid det man kan så känns det vitalt.

”Incoming Death” är mer än ett tufft namn på en skiva. I den har ASPHYX kanske formeln till årets dödsmetallplatta?

ASPHYX ”Incoming Death” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!