Recension: BROOD OF HATRED ”Identity Disorder”

Guilty pleasure = check!

Det här gänget från Tunisien har en alldeles speciell och väldigt speciell vemodig ådra i sin dödsmetall som jag inte riktigt kan värja mig mot. Det är sorgligt, episkt och storslaget. Det är vackert, hårt och kargt, allt på samma gång. Förra given ”Skinless Agony” har inte bara varit Rebellängeln-tips och recenserats, den har kanske framförallt loggat speltid. Det är förstås det ultimata intyget på att en skiva är verkligt bra, det där faktumet att man dels återkommer till den hela tiden, och dels att man fortsätter tipsa om plattan till folk. Så, att det kommer en uppföljare i form av pinfärska ”Identity Disorder” betyder givetvis total pepp. Jihaaa!

Sen förra given har det framförallt hänt grejen i lineupen hos bandet. Man kan väl enklast beskriva det som totalt haveri, då enda kvarvarande medlemen är grundaren Muhammed Mélkij, som står för samtliga insatser avseende inspelning, låtsnickeri, inspelning, spelande, growlande. Det är, trots att man kan misstänka en DANZIG’s egoknäpp, inte något som märks när man lyssnar på plattan. Inte alls faktiskt, kanske är det snarare så att Mélkij har haft full frihet att följa sina egna kreativa tankar. Visst, här finns kanske inga totalt euforiska höjder så som The Mind That Emerged eller The Singularity Is Near som verkligen pushade den plattan uppåt, men… ja, jävlar vad jämn och fin den här skivan är.

”Identity Disorder” har ett naturligt centrum i mittpartiet och episkt långa låten. Det är en omväxlande, fin sak som jag verkligen förstår att bandet själva vill pusha – men personligen är jag mer förtjust i mer lättlyssnade spår som Controlling, Feeding The Hunger och kanske framförallt Shooting Torpedoes. Det där sorgliga anslaget är så vackert att det tåras i ögonen. Känslan. Känslan är så stark!

Kanske är det lite av en överraskning, en underdog – men du behöver kolla in BROOD OF HATRED. Andra skivan ”Identity Disorder” är så pass stark och genomgående övertygande att den kommer att omnämnas med respekt framöver. Årsbästalistan? Jodå… stay tuned bara…

BROOD OF HATRED ”Identity Disorder” = 4/5. Mycket Bra. Du Behöver Detta!