Recension: CROBOT ”Something Supernatural”

Okej, detta kan faktiskt vara den mest väntade storbolagsdebuten på bra länge – men låt inte det avskräcka dig. De amerikanska förkämparna för rock’n’roll, skägg och sväng som är CROBOT har nämligen tagit ännu ett kliv framåt sedan alldeles fenomenala självutgivna debuten ”The Legend Of The Space Borne Killer”, och med Nuclear Blast i ryggen levererar man ett paket som låter lika bra som det är snyggt. Och det är väldigt snyggt…

Jag köpte bandets debut inte en och utan två gånger. Den första skivan som gitarristen Chris Bishop skickade min väg försvann på resan från USA, men istället för att bråka så mycket så kontaktade jag bandet, berättade vad som hänt och köpte ett ex till. Det kostade $10, så det var inte så att det ruinerade mig direkt. Det andra köpet kom fram, och som tack skickade bandet tre digitala bonusspår som jag nästan förväntade mig skulle dyka upp igen här, på ”Something Supernatural” som väl får ses som den riktiga debuten. Men… nej. Det gjorde det inte. Återfinns gör öppningsspåret The Legend Of The Space Born Killer samt digipackens bonusspår Tapdancin’ On A Tightrope, men annars är det idel nytt material som presenteras – och det är bra. Bandet hade förvisso ett knippe bra låtar sedan tidigare (framförallt finns en riktig pärla vid namn Dirty-Faced Brethren som du verkligen ska kolla in, det är en dunderlåt…), men det står helt klart att man har tagit flera steg i sitt låtskrivande. Det är jämnare. Solidare. Och utan att för en enda sekund göra avkall på svänget. Herrar Brandon Yeagley (sång), nämnde Bishop, Jacob Figueroa (bas) samt Paul Figueroa (trummor) låter helt enkelt bra mycket mer rutinerade än ett debuterande gäng – samtidigt som man har hungern från just en debutant.

Skivan levererar snygga bilder i form av tatueringsliknande målningar som ackompanjerar alla låtar. Det ger en extra snygg förpackning som känns sådär lyxigt påkostad och som ger en nörd som undertecknad en nöjdhetskänsla av att faktiskt hålla en produkt i handen. Fjantigt kanske, men ändå. Jag tycker det ger en extra kick till materialet. Och, som du har förstått – materialet är bra. Låtarna heter saker som The Necromancer, La Mano De Lucifer, Cloudspiller, Night Of The Sacrifice, Chupacabra och Skull Of Geronimo, och samtliga 11 spår på skivan (12 med extraspåret i digipacken) är skurna av samma väv: hårdrock modell svängigt 70-tal. Ljudbilden är ganska modern, men det är utsvängda jeans och skägg som är bilden man vill måla upp. Det är, kort sagt, et band för dig som gillar exempelvis RIVAL SONS eller SCORPION CHILD, och som tycker om när kärleken till musiken lyser igenom alldeles oförvanskad.

Vill du läsa mer om bandet och debuten så var den Veckans Tips en gång i tiden på den gamla bloggadressen, den sidan fungerar fortfarande, men mest rekommenderar jag att du lyssnar. Öppna Spotify, klicka på den här länken, vrid upp volymen och hitta ett nytt favoritband. Svårare än så behöver inte rock’n’roll vara, eller hur?

Betyget är enkelt den här gången. Fyran känns helgjuten!

CROBOT ”Something Supernatural” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!

2 reaktioner på ”Recension: CROBOT ”Something Supernatural””