Recension: CUT UP ”Forensic Nightmares”

Bakom årets kladdigaste omslag döljer sig bland annat veteranerna Erik Rundqvist (bas, sång) samt Tobias Gustafsson (trummor) med över tjugo års erfarenhet av dödsmetall, främst i numera nedlagda VOMITORY. I nya bandet CUT UP har man sällskap av gitarristerna Andreas Björnsson (även sång) samt Anders Bertilsson, och vill man göra det kort för sig så kan man krasst konstatera att det här är en skiva som låter prick så som du tror att den ska låta.

Klassisk, fet, klafsig döds som marscherar vidare i samma fotspår som VOMITORY trampade upp under sin karriär.

Visst, det finns inslag av förnyelse om man tittar noga. Inte stora (förstås), men nyanser. Vi får bland annat ett knippe snygga gitarrsolon, och tempot är varierat så att det inte bara är gasen i botten hela tiden. Det bidrar till en bättre upplevelse som helhet om man manglar igenom skivan från start till mål och är välkommet, tycker jag. Precis som förväntat är dessutom produktion som man vill ha den (”köttig” känns som ett bra ord här), och herrar Rundqvist/Gustafsson utgör ett betongfundament i rytmsektionen, ovanpå vilket riff, slingor och solon kan byggas.

Viktigast av allt är förstås låtmaterialet. CUT UP tar inga risker, man startar med Enter Hell – ett spår som om jag förstår saken rätt ursprungligen skrevs för VOMITORY och ett säkert sätt att säkra gamla fans. Minimalt med krusiduller, maximalt med effekt. Sen smäller bandet av den ena karamellen efter den andra, och med titlar som Burial Time, Remember The Flesh, A Butchery Improved, Camouflesh eller Dead And Impaled så vet man vad man får. Personliga favoriterna är för min del passagen med låtarna Order Of The Chainsaw, Stab And Stab Again samt Bunker Z16, men det finns egentligen spår som faller ur ramen eller inte håller måttet. Det är stabilt och bra hela vägen, och bandet har också fingertoppskänsla att inte göra vare sig låtarna i sig eller skivan för lång.

Söker du en träningskamrat som kan hetsa dig och peppa dig samtidigt som den klafsar runt i dina inälvor och skvätter blod lite överallt så har jag svårt att hitta något bättre än ”Forensic Nightmares” av CUT UP. Rutinerade nykomlingar som levererar precis vad de ger sken av att leverera, och älskar det.

CUT UP ”Forensic Nightmares” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!

1 reaktion på ”Recension: CUT UP ”Forensic Nightmares””

1. Pingback: Gäst: Cut Up | HEAVY METALE - ROCK 'N' RULE!