Recension: DEAFHEAVEN ”New Bermuda”

Okej, spetsa öronen nu – det är så här du blir av med julskinkan och dåsigheten. Amerikanska DEAFHEAVEN är nämligen här med sin andra platta (du missade väl inte debuten ”Sunbather” när den var Tips på den här siten, hoppas jag?), och det är en skiva som gör sig absolut bäst i hörlurar. Faktum är att just nu inte kan tänka mig någon annan platta som passar bättre som sällskap vid en lång promenad – det här är musik som liksom svävar samtidigt som den är emotionell och vacker. Kategorin kanske tillskrivs black metal, men det är i så fall knappt. Snarast är det väl en form av hybrid av post-rock och just black metal, draget genom ett filter av känslor. Svårt att beskriva i text, alltså, och bäst om du lyssnar.

”New Bermuda” beskriver frontmannen George Clarkes känsla av att ha ”lyckats” efter debuten ”Sunbather” och flyttat när till soliga delar av USA. Blivit sambo. och alltså borde känna sig ”framgångsrik” och ”lycklig”, men istället uppfattar det som om, hela livet försvinner mystiskt. Som i Bermudatriangeln, alltså. (Läs Close-Up Magazines utmärkte intervju för mer djupdykning om det, det är väldigt intressant tycker jag). Kanske beskrivs det bäst på skivans insida, där det står skrivet med kranka bokstäver: ”Perhaps I am doomed to retrace my steps under the illusion that I am exploring”. Smaka på den frågan lite, och känn hur djup den är egentligen. Jodu. Det kan du kontemplera medan du knatar runt själv och låter musiken som är ”New Bermuda” svepa över dig.

5 låtar totalt, men de är runt 7-10 minuer varenda en så skivan är inte för kort ändå. Inledande Brought To The Water är kanske skivans hårdaste och argaste spår (men lyssna på riffet, det svänger!) , medan de efterföljande Luna och Baby Blue är de bästa. De avslutande Come Back och Gifts For The Earth är fina de med, och som du förstår är skivan som helhet väldigt bra. Betyget är en given fyra, det kan bli mer över tid. Den är i alla fall bättre, mer tillgänglig, och intressantare än debuten ”Sunbather”, och det säger faktiskt en hel del eftersom den var riktigt bra. Jag har dessutom provat att lyssna på den i allehanda tillfällen och medier (bilen, finstereon hemma, hörlurar, datorhögtalare på jobbet…), och hävdar att den lyfter sig ännu ett litet snäpp i just hörlurar och under promenad.

Ibland behövs inte så mycket mer.

Skaffa skivan!

DEAFHEAVEN ”New Bermuda” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta