Recension: EUROPE ”Walk The Earth”

Jag gillar sentida EUROPE. Det är ett band som mognat väl, och även om man kanske inte är nyskapande eller utmanande så bjuder man numer på en skön resa med varje nytt skivsläpp. ”Walk The Earth” är inget undantag. Förra given ”War Of Kings” hamnade i gränslandet mellan betyget tre och fyra och släppte framförallt fram gitarristen John Norum i rampljuset  – den här gången tycker jag inte riktigt man når lika långt upp, samtidigt som det är mer av en laginsats. EUROPE består ju av ett stabilt gäng gubbar numera, där nämnde Norum som bekant har sällskap av John Levén (bas) , Ian Haugland (trummor) och Mic Michaeli (keyboard, kompgitarr) som basfundament samt Joey Tempest på sång. ”Walk The Earth” visar upp bandet i skönt demokratisk anda där maskinens samtliga rörliga delar passar fint ihop och fungerar väl ihop.

Låtmaterialet lutar åt klassisk rock’n’roll, med ett stänk hårdrock i mixen. 10 spår, där de starkaste låtarna heter Election Day, Wolves, Whenever You’re Ready och Walk The Earth, titelspåret som inleder skivan. Inte sällan tar sig bandet friheten att låta lyriken peka ut tänkvärdheter i dagens moderna samhälle, och hur fort vår svårvunna demokrati kan försvinna om vi inte agerar, alla vi vanliga människor som är det bästa skyddet mot icke-demokratiska krafter.  Det är ett tema som passar påfallande väl med såväl det musikaliska uttrycket som bandets självsäkerhet, och generellt gillar jag det. Alla låtar är inte dunderbra – halvballaden Pictures är rent av tråkig och ett spår jag hoppar förbi varenda gång – och det är väl kanske vad som gör att skivan känns lite svagare än föregångaren. De starka låtarna är lite, lite svagare, de svaga låtarna är svagare. Men… det är ändå petitesser. EUROPE levererar totalt sett, och ”Walk The Earth” är en skiva från ett band med total kontroll, och med dokumenterad förmåga att skriva bra rocklåtar.

EUROPE förblir ett av Sveriges största rockband, och de vet vad de håller på med. Det räcker liksom fint så. And We’ll Walk The Earth With Our Heads Held High!

EUROPE ”Walk The Earth” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!