Recension: IN MOURNING ”Garden Of Storms”

Det här är den skivan som har mest speltid och flest varv för Rebellängeln den senaste månaden. Det är en alldeles fantastisk skiva, kanske till och med på par med bandets magnum opus ”The Weight Of Oceans” – och står den sig lika bra som just den skivan över tid så är det här betyget för lågt och bör då revideras uppåt. Falunkvintetten bestående av Tobias Netzell (sång, gitarr), Tim Nedergård (gitarr), Joakim Standberg-Nilsson (trummor), Sebastian Svalland (bas) samt Björn Pettersso (gitarr, sång) levererar med den här rosa skapelsen ett stycke mästerverk när det gäller progressiv döds.

För det är precis vad vi pratar om. Dödsmetall med en knorr, modell lite krångligare – och det så pass att man kan tro att det liksom inte är dödsmetall eftersom det stundtalds liksom… svävar. Det är fasen på gräsnen till esoteriskt ibland, snarare än den typ av ”kött-och-potatis”-döds som exempelvis MEMORIAM kan leverera. Båda är riktigt bra, men det är helt olika upplevelser.

”Garden Of Storms” inleder med utstarka kombon av Black Storm, Yields Of Sand och Hierophant – och det är närapå orättvist att en skiva kan stapla upp en så löjligt stark inledning av en skiva. Vi snackar ungefär 20 minuter mer eller mindre perfektion här, och antalet gånger eder Rebellängellängel har spelat just den starten av skivan är faktiskt inte riktigt hälsosam. Så. Jäkla. Bra. Sedan följer Magenta Ritual och starka Huntress Moon (kanske skivan starkaste spår, trots superlativen på inledningen!) samt avslutningen med Tribunal Of Suns och The Lost Outpost. Totalt dryga 50 minuter riktigt jäkla bra musik, och även om jag gillar inledningen bäst så är det verkligen en skiva som förtjänar att spelas från start till mål.

Det är ett album som blir väldigt svårt att bortse från när musikåret 2019 ska sammanfattas. Jag är djupt imponerad av IN MOURNING, och anser verkligen att ”Garden Of Storms” är flera resor bättre än föregångaren ”Afterglow”. Det här är toppklass!

IN MOURNING ”Garden Of Storms” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!