Recension: KADAVAR ”For The Dead Travel Fast”

Tyska KADAVAR har varit igång ett tag nu, och deras resa har inte bara itvecklat dem till ett av de bästa livebanden du kan se, den har även tagit bandets sound från ett mer doomigt Sabbath-inspirerat sound till mer svängiga rock’n’roll-marker över tid. För egen del är det skivan ”Berlin” som är mätpunkten, då jag tyckte att de träffade 100% rätt då – det är plattan som alla andra insatser ska bokföras gentemot. Nya ”For The Dead Travel Fast” drar mot dammiga skräckfilmer och hemliga sekter som dyrkar mörka makter samtidigt som den musikaliskt är en aning mer retro och svängigare än just ”Berlin”, och även om jag inte håller den för lika bra så är det ett alldeles utmärkt tillskott i diskografin. Jag kan verkligen se mig plocka fram just den här plattan om ett antal år när suget efter KADAVAR faller på. Det är ett fint betyg i sig, och en anledning så god som någon att kolla in plattan.

Huvudanledningen är förstås låtarna. Och svänget. Det finns ingen klisterlapp med varning på skivan, men det hade varit befogat för nya lyssnare. ”Varning: innehållet på denna skiva kan orsaka kraftiga lyckorus samt nacksmärtor vid överdrivet diggande.” man startar med ett intro, och du som läst recensioner och omdömen från Rebellängeln förr vet att det brukar bli diss av sådant, men den här gången är jag relativt nöjd, förmodligen för att det flyter ut i en snygg start av första riktiga låten The Devil’s Master, en mysig och 70-talsdoftande rock’n’rollstänkare som sedan följs upp av fina Evil Forces och Children Of The Night – två starka och ganska drivna låtar som verkligen visar såväl KADAVAR som skivan ”For The Dead Travel Fast” från sina bästa sidor. Hyggligt enkla men ändå med lite djup, och jag hoppas att de båda får plats i kommande liveset eftersom de har alla ingredienser för att bli just livefavoriter.

Christoph ”Lupus” Lindemann (gitarr och sång), Christoph ”Tiger” Bartelt (trummmor) och Simon ”Dragon” Boutelop (bas) är en trio som vet var man har varandra, och som genom så många olika gig att de på detta femta album kan leverera musik som har en nästan improviserad känsla över sig. Dancing With The Dead är läcker i sitt lite avslappnade gung, och skivans andra hälft drar generellt ner lite på tempot för att främja känslan. Demons In My Mind och framförallt avslutande Long Forgotten Song är personliga favoriter som ger mersmak.

KADAVAR levererar på ”For The Dead Travel Fast”, och betyget känns rätt givet.

KADAVAR ”For The Dead Travel Fast” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!