Recension: KREATOR ”Gods Of Violence”

Tyska KREATOR har de senaste åren växt ut till en jätte, såväl på skiva som live. De senaste givarna har alla följt samma recept; några topplåtar, flera bra låtar, inga fallgropar och en bra produktion. Samarbetet på senaste tiden med Jens Bogren har också garanterat att bandets förmåga att skriva riff och episka trallvänliga refränger har klätts i fin skrud. Nya ”Gods Of Violence” är inget undantag. Vi får totalt 10 låtar + inledande marschen Apocalypticon som känns specialskriven för att ledsaga bandet när de äntrar scenen i livesammanhang – och precis som vanligt sträcker sig dessa låtar mellan ”bra” och ”mycket bra”. Kanske är det den saken som faktiskt är mest imponerande med det moderna KREATOR, det faktumet att till och med de på skivan svagaste spåren (den här gången heter de Satan Is Real, Fallen Brother och Army Of Storms) faktiskt fortfarande är bra. Det finns liksom inga fillers på plattan – men det finns killers. Totalitarian Terror, Gods Of Violence, Hail To The Hordes (ja, där har du en låt som lär vispas live…) eller avslutningen med smått magiska Side By Side (där Mille Petrozza tar ställning för att bekämpa homofobi, ett faktum som är vackert och befriande!) som följs av Death Becomes My Light… idel toppspår som antagligen kommer att kapa till sig speltid i livesetet.

Påtagligt är att KREATOR faktiskt hittat ett recept med ganska driven thrash som blandas med ren publikflirt i refrängerna. ”Gods Of Violence” är egentligen en ren förlängning av förra given ”Phantom Antichrist”, och som i sin tur var en ganska naturlig fortsättning på det ”Enemy Of God” och ”Hordes Of Chaos”. Det är faktiskt en aning mindre ilsket – eller, kanske fel uttryckt, ilskan är mer kanaliserad och mer välproducerad – och en aning mer melodiskt. Med större känsla för vad som är en hit, skulle jag vilja påstå.

Och live lär detta material passa som hand i handske.

KREATOR är pålitliga live. Bra ljusshow, mycket konfetti, bra poser i motljus och ett material som står sig ruggigt bra. Gamla örhängen som blandas med nya och publikfriande allsångslåtar. Flera av de senare lät komma från ”Gods Of Violence”, och det är bara att konstatera faktum: KREATOR må ha bland de fulaste merch och logos som finns, men de har en osviklig känsla för vad som är en bra låt. Det märks på den här skivan, och eftersom det inte finns ett enda svagt spår samt ett flertal riktiga toppar är betyget rätt givet i slutänden…

KREATOR ”Gods Of Violence” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!

2 reaktioner på ”Recension: KREATOR ”Gods Of Violence””

1. Chief Rebel Angel