Recension: OPERATION MINDCRIME ”The Key”

Geoff Tate, rösten som i stort sett alltid var synonym med QUEENSRYCHE och som jag fullkomligt avgudar för sina insatser på skivor som ”Empire”, ”Rage For Order” och kanske framförallt bandets absoluta mästerverk ”Operation: Mindcrime” (läs lite här så förstår du hur högt jag skattar den skivan) har startat eget. Slutresultatet av den infekterade striden med resten av bandet blev att de övriga behåller bandnamnet, och hett Tate har rättigheterna till Operation Mindcrime, och med tanke på hur riktigt jävla kass den sista skivan de två parterna försökte sig på att leverera tillsammans blev så är det nog bara bra att de går skilda vägar.

Nu har Geoff Tate gett sig på att leverera en trilogi i skivform med sin nya konstellation OPERATION MINDCRIME, och den första delen som landar i dagarna heter ”The Key”. Han tar hjälp av en hel busslast kända namn för att leverera musik (namn som Dave Ellefson (f.d. MEGADETH), Brina Tichy (ex BILLY IDOL, OZZY OSBOURNE), Simon Wright (ex AC/DC), John Moyer (ADRENALINE MOB, DISTURBED gödslar gästlistan) och fortsätter med att utforska och utmana musikaliskt. Konceptet baserar sig på frågan om vad man skulle göra om man hittade nyckeln till att totalt förändra världen – hur vi ser på tid, rum, resor… kort sagt, möjligheten att ändra allt för mänskligheten.

Det finns egentligen bara ett problem för Tate.

Låtarna är allt som oftast ren smörja.

Det ska sägas att det finns ett och annat riff och en eller annan slinga som inger hopp om framtiden (bryggan/refrängen i Life Or Death, riffen i Burn och Re-Inventing the Future) eftersom de faktiskt antyder att kar’ln inte helt har tappat konceptet, men på riktigt: det är dags att börja skriva och leverera LÅTAR snarare än mysko märkliga experiment och lek med ljud. Tålamodet är redan starkt prövat, och inte blev det bättre av det här.

Kanske är min bedömning extra hård eftersom mina förväntningar och förhoppningar alltid står högt upp i ljuset av historiken och alla fullkomligt magiska ögonblick Geoff Tate har gett mig. Har man sett håret på armarna resa sig av välbehag eller erfarit gåshuden som den mannens sång kan framkalla i rätt sammanhang så vill man inte genomlida (ännu ett) utdraget soniskt experiment.

OPERATION MINDCRIME ”The Key” = 1/5. Dåligt. Håll dig borta!

1 reaktion på ”Recension: OPERATION MINDCRIME ”The Key””

1. Pingback: Söndagsbilaga: Sammanfattning av 2015 | HEAVY METALE - ROCK 'N' RULE!