Recension: SOILWORK ”Verkligheten”

Skivåret 2019 sparkar igång med svenska SOILWORK, och trots att detta är första skivan på dryga tre år (bandets längsta lucka i produktionen) så är allt precis som vanligt. Låtarna byggs alltjämnt på samma sätt, i centrum och på piedestal ställer man en fantastisk melodi för att sedan omge det hela med vassa riff, felfritt trumspel och en känsla för sväng och melodi – allt förpackat på ca 4 minuter. Den som följt bandet vet att sedan David Andersson kom in som gitarrist så har man träffat en kreativ formtopp och producerat bland det bästa materialet i karriären med bland annat föregångaren ”The Ride Majestic” och den absoluta höjdpunkten ”The Living Infinite”, dubbelskivan som var näst bäst av alla  släpp överhuvudtaget 2013. Såhär vid ”Verkligheten”, fullängdare nummer 11 i karriären, är det således ett SOILWORK i god form som flexar musklerna.

Låtmässigt finns det ett par riktiga ess i leken. Visserligen inleder man med ”titelspåret”, ett intro som väl mest är kul första gången (as intro’s tend to go…) och följer upp med relativt enkla och för bandet banala Arrival, men sen så. Sen händer det grejer. Man brakar av Bleeder Despoiler, och sen singelspåret Full Moon Shoals med sitt urläckra gitarriff. Över totalt 12 spår öser man sen ut hits som The Wolves Are Back In Town, Witan och skivans överlägset bästa spår Stålfågel. Den låten värmer ända in i själen, och då spelar det såklart mindre roll att det finns ett par låtar som klarar sig som ”okej” och inte så mycket mer (exempelvis Needles And Kin som även har AMORPHIS Tomi Joutsen som gäst, eller The Nurturing Glance).

Finns det då inget nytt egentligen?

Jodå. Det här är trummisen Bastian Thuusgards debut och han klarar sig fint. Kanske utan större utsvävningar, men det behövs ju kanske inte heller när SOILWORK är SOILWORK och i övrigt har sina kuggar som driver maskineriet framåt. Björn ”Speed” Strid är såklart ett ankare med sin sång, men gitarrarbetet av David Andersson och Sylvain Coudret är läckert och drivet. Dessutom har man ju en del titlar på svenska, även om texterna är på engelska så det lär ju få en eller annan av bandets fans att vricka tungan.  Och sånt är ju kul!

SOILWORK ”Verkligheten” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!