Recension: THE ORDER OF ISRAFEL ”Red Robes”

Det är egentligen väldigt konstigt att jag inte faller pladask för THE ORDER OF ISRAFEL. De spelar musik som går i stigar upptrampade av akter som THE GATES OF SLUMBER eller GRAND MAGUS, stigar som i sin tur löper parallellt med den väg de allsmäktiga BLACK SABBATH anlagt. Det är musik som för alltid har en speciellt plats i mitt hjärta, och eftersom Göteborgarna i ISRAFEL spelar just doom-anstruken heavy metal klanderfritt så borde det passa mig som handen i handsken. Istället händer samma sak med ”Red Robes” som var fallet med debuten ”Wisdom”… jag tappar intresset och slutar lyssna nästan så snart den första känslan av ”wow” har lagt sig. För den första känslan är faktiskt ”wow”, när inledande Staff In The Sand sparkar lös och levererar första refrängen tänker man precis så. Ändå klarar jag inte ens att spela skivan till slutet?

Inte sällan har det hänt att jag under lyssnandet för att skriva den här receptionen hört en låt, reagerat på att det börjar bra och friskt och velat kolla vad låten heter. En stund senare har jag sen passerat musiken till ett omedvetet rum och låter den skvala i bakgrunden, undrar vad det är för tradigt malande som pågår och finner att det fortfarande är samma låt… det är inte ett bra tecken.

8 låtar där sista The Thirst är dryga 15 malande minuter får man. Det finns förstås ljusglimtar, nämnda Staff In The Sand har rejäl pondus i refrängen, Von Sturmer och A Shadow In The Hills öser på bra och de bägge är antagligen mina favoriter. Insatserna av bandet är överlag bra, och det är tydligt att frontman Tom Sutton (gitarr och sång) vet precis vad han vill och hur han vill nå dit. Med honom på den resan följer Staffan Björck (gitarr), Hans Lilja (trummor) och Patrik Andersson Winberg (bas) på lätta smidiga steg.

Det enda problemet är kanske att jag inte vill åt samma håll? Då blir inte låtarna episka manifest, de blir för utdragna och ointressanta. Trots att jag verkligen borde vara ”rätt” lyssnare för THE ORDER OF ISRAFEL, och att jag egentligen vill tycka om det här.

THE ORDER OF ISRAFEL ”Red Robes” = 2/5. Godkänt. För fans och samlare