Recension: UNDRASK ”Battle Through Time”

Tänk IRON MAIDEN möter AMON AMARTH. Där, ungefär, tycker jag att du har amerikanska UNDRASK, speciellt om du kan tänka dig att sången inte är growl. Nu är det growl, men drivet och melodislingan är sådär att man direkt tänker på de där två banden. Precis som du också kan tänka dig så blir det ju bra också – svårt att misslyckas helt med sådana ingredienser…

”Battle Through Time” är 9 riktiga låtar och 1 instrumental mellanspelshistoria, och från start till mål är det lättlyssnat och lättillgängligt i den skärning som nämns ovan. Inledande No Graves For The Dead är kanske det hårdaste spåret och egentligen inte så karakteristisk för skivan. Vill du provlyssna tycker jag att du ska hoppa till andraspåret Conscripted. Det är dessutom en av skivans bästa spår tillsammans med Longhammer, och där är bandets sound väldigt markerat. Värt att nämna är förmodligen också Black Oceans, Faceless Eyes, Primal Revelation och avslutande och ganska långa titelspåret. De är typiska för skivan, bra låtar som är värda att lyssna på… samtidigt som de kanske inte innebär en revolution för dig som lyssnaren. Det är bra, kort och gott, och även om de riktiga höjdarlåtarna gör att skivan sniffar uppåt snarare än nedåt så tycker jag att det är en ganska gjuten betygstrea totalt sett, speciellt med ett antal varv under bältet.

UNDRASK är som sagt amerikanska, men det känns som om de lyssnat en hel del på den skandinaviska scenen. Produktion, låtskrivande och hela klabbet andas liksom samma luft som vi myser runt i här hemma. Kanske är luften i North Carolina likadan? ”Battle Through Time” är bandets egenhändigt snickrade debut (man får köpa plattan via deras Bandcamp), och som sådan är den riktigt genomarbetad. man får bra produktion, genomarbetat konvolut med alla texter och hela paketet. Bandet består Darryl Dewitt och Erik Collier på gura, Steve Wynn på sång, Daniel McCoy på bas och Aaron Schimmel på trummor, och de gör ett bra jobb samtliga. Stundtals önskar jag dock att Steve Wynn kunde sjunga rent, en riktigt bra power metal-pipa skulle fasen inte göra bort sig på de här låtarna..!

Hur som helst – UNDRASK är en trevlig bekantskap. Lätt att lyssna på, och en skiva som gör en glad. Okomplicerad!

UNDRASK ”Battle Through Time” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!