Dubbelrecension: MÖRK GRYNING & CADAVER

Dubbelrecension – det är liksom ett säkert tecken på att vi närmar oss slutet av året eftersom det tycks vara Rebellängelns sätt att täcka alla baser såhär i sista sekunden. Denna gång ska vi ha en dubbel med återkommande svenska MÖRK GRYNING och deras första platta på 15 år (”Hinsides Vrede”) och norska CADAVER vars ”Edder & Bile” är första fullängdaren på 16 år. Två returer, med andra ord, och ingen av akterna är direkt förlåtande – istället är det fullt ställ som gäller från start till mål.

Svenska MÖRK GRYNING spelar black metal av den melodiösa sorten, tänk typ DISSECTION. Det är melodiskt, svart och oräckt medryckande när det är som bäst. Föga kan man ana att detta band haft en paus på 15 år när man lägger årets ”Hinsides Vrede” på släden och knuffar in CD’n. Det som möter en är välproducerad och väldigt ”ren” och ”snygg” black metal där bandet levererar på såväl svenska som engelska. Låtar som Fältherren, Infernal, Existence In A Dream eller Black Spirit gör verkligen ingen ledsen och sätter sig snabbt som berget. Allra bäst? Sleeping In The Embers är en ren och skär black metal-hit av den sort som skulle fånga massorna om den rullade på radio. Lättlyssnad och episk utan att det på något sätt blir mjäkigt, lite som när DIMMU BORGIR är som bäst.

12 låtar där ett par tre-fyra stycken mest är mellanspel och en speltid som klockar in på i runda slängar 35 minuter gör detta till en mycket lättlyssnad och trevlig historia. Bandets gamla diskografi innehåller plattor som ”Tusen År Har Gått”, ”Return Fire”, ”Mörk Gryning” och ”Maelstrom Chaos”, och ”Hinsides Vrede” gör på inget sätt att sviten känns svagare. Personligen är det min första kontakt med bandet och jag har lyssnat mig bakåt samtidigt som jag konstaterar att jag missat ett mycket bra band.

MÖRK GRYNING ”Hinsides Vrede” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!

Född i Stavanger, flyttad via Råde til fredrikstad och slutligen Oslo: Anders Odden som under pseudonymen Neddo är enda kvarvarande orginalmedlemmen i CADAVER. På återkomsten ”Edder & Bile” hanterar han således det mesta själv, så som gitarr, låtskrivande, sång och bas. Dessutom har han ett hemligt vapen: Dirk Verbeuren på trummor, och det är lite av ett genidrag. Dirk gör ju alltid bra insatser och har numera sin hemvist främst med MEGADETH, men på den här skivan känns det som om trumspelet tagits upp ännu en nivå. Maken till driv och skinnsmiskande samtigt som det verkar finnas plats för små detaljer och krumbukter var det länge sen jag hörde. Ett tips är att spela exempelvis de två första spåren Morgue Ritual och Circle Of Morbidity (med Jeff Becerra från POSSESSED som gästsångare) i ett par bra lurar och bara följa just trummorna, det är en upplevelse kan jag lova.

Musiken är driven döds, där betoningen kanske ska vara just driven. Det är tempo och tryck genom hela den här skivan, och gillar man den typen av musik så har man en dryg halvtimme finfin lyssning framför sig. Final Fight är kanske finaste stycket, men överlag är detta bra musik om du ska träna. Reborn, The Pestilence, titelspåret Edder & Bile… CADAVER trampar gaspedalen i botten från start och håller den sedan nedtryckt hela vägen. Ingen pardon, ingen vila i en enda kakafonisk attack. Bra skit helt enkelt, även om betyget nog drar mot den undre gränsen snarare än den övre.

CADAVER ”Edder & Bile” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!