Recension: ALASTOR ”Slave To The Grave”

Stundtals är den här skivan så bra att Rebellängeln vill göra frivolter. När det träffar rätt så är det så jäkla exakt det som kliar mig rätt att det är rent av löjligt. Det svänger. Det öser. Det är underbart ockult och jävulskt, och även om det här bandet varit med i bloggen förr med sin EP så är den här fullängdsdebuten något alldeles annat. Det är lättlyssnat och lättsmält utan att för en enda sekund vara ytligt. Det blir, kort sagt, väldigt svårt att bortse från ”Slave To The Grave” när årets debut ska koras – och det trots att lyriken är så becksvart att det knappt hjälper om man så lät solen gå upp mitt i allt.

Det börjar med fenomenalt smarta talade introt I Döden Är Vi Alla Lika, där en röst förkunnar hur det egentligen ligger till med livet och döden. Det är, milt uttryckt, träffsäkert och dystert. Döden tar oss alla. Allt som någonsin har levt har dött, och allt som någonsin dött har en gång levat. Sen faller man in i lite montona men lik förbannat svängiga Your Lives Are Worthless. Muntert så det förslår… Det är den perfekta korsningen mellan BLACK SABBATH, ELECTRIC WIZARD och GHOST. Typ. Eget, och bra. Sen följer Drawn To The Abyss, bästa och mest lyssnarflirtande spåret N.W 588 som en enda lyssningsfest. Allra svartast lyrik får man i akustiska balladen Gone, en dryga sju minuter lång dystopisk historia som berättar historien om en förtappad själ som berättar att han en gång var född som ett blankt papper men förstörts av den obotliga sjukdomen livet. Wow. Så svart…!

Avslutande titelspåret och vansinneslånga The Spider Of My Love (17:21 lång) avslutar paketet, och man vill i stort gå direkt på repeat. Det här är riktigt jäkla bra, framförallt när det är bra. Däremot… det finns saker som över tid inte är lika kul. Som introt, det som första gången nästan ger gåshud för att det är coolt… men är rätt tråkigt sådär efter andra-tredje gången. Eller Gone, som jag orkat med två gånger för att sen hoppa över.

ALASTOR är anonyma. De låter musiken tala, och det räcker långt. Nästan till maxbetyg, och det är inte fel för en debut. Mycket bra, ALASTOR!

ALASTOR ”Slave To The Grave” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!