Recension: BLACK ROYAL ”Firebride”

Valborgsmässoafton idag, och det är självklart så att vi ska ha en passande recension för det ändamålet, i form av BLACK ROYAL och deras ”Firebride”, en platta som rakt igenom hyllar naturen. Ja, och lite häxkonst. Heck, till och med omslaget känns ju passande med majbrasa och allt!

BLACK ROYAL är från Finland, och de har enligt Metal Archives varit i farten sedan 2015 med utgåvor i form EP’s och singlar. ”Firebride” är andra given, men för egen del är det första kontakten med bandets blandning av rock’n’roll, döds, groove och naturromantik. Skivan sopade hem stående ovationer på Angry Metal Guy, och jag gissar att det är musik verkligen får de som gillar den att hylla. Träffar det dig så blir det en dödlig träff med en gång, så att säga, och inget du skakar av dig och går vidare. MEN: det gäller bara om det verkligen träffar dig rätt. För min del är det bra, och trevligt sällskap i lurarna när jag rör mig utomhus – men jag klarar inte riktigt av att sjunka in i det på riktigt.

Allra bäst är Hail Yourself, då svänget och det groove som driver riffet snarast påminner om ENTOMBED runt ”Wolverine Blues”-eran. Riktigt skön låt, och även om spår som Coven, All Them Witches eller Gods Of War också kliar skönt så fastnar de inte över tid, med undantag för enstaka fraser (Please forgive me Satan, for I have not sinned..!).

Ändå. ”Firebride” och BLACK ROYAL har något som det inte går tretton på dussinet av. Ett rätt eget sound och eget koncept. Det ska applåderas, och helt klart är skivan värd såväl tiden som pengarna. Dessutom ska man hålla ett öga på det här bandet, för rätt vad det är släpper de en skiva med låtar där alla är i paritet med Hail Yourself, och då lär de golva oss alla.

BLACK ROYAL ”Firebride” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!