Recension: BOMBUS ”Repeat Until Death”

Svenska BOMBUS drog in vansinnigt med cred för förra given ”The Poet And The Parrot”, en skiva som hyllades av såväl kritiker som fans och liksom cementerade bandets lite smutsiga, stökiga heavy metal-rock-hybrid bland de där kommande akterna som lovar stordåd i framtiden. Inför pinfärska ”Repeat Until Death”, bandets tredje platta (den självbetitlade debuten kom 2010) så släppte bandet en av de tuffaste promobilderna som skådats på länget, så pass udda att den här recensionen blir ett undantag från normen och faktiskt visar den i texten nedan. Hypen? Enorm.

Bombus band

Personligen tyckte jag att ”The Poet And The Parrot” var okej, rätt bra sådär – men inte så mycket mer. Hypen gick mig dessutom förbi då jag egentligen är rädd för hästar och mest stirrar på de fasansfulla djuren på promobilden, samtidigt som jag känner lite respekt för att bandet lyckats klättra upp på dem. Kort sagt – mina personliga förväntningar på ”Repeat Until Death” har väl varit ljumma, kan man säga.

Det är bara att krypa till korset. BOMBUS har nämligen tagit flera steg i sin förmåga att skriva låtar, och att arrangera dem på ett sätt som lockar och drar med lyssnaren på ett mycket starkare sätt än tidigare. Det är mindre ”smuts” i låtarna – eller om du så vill, mindre MOTÖRHEAD, i mixen. Vilket ger mer BOMBUS istället. Och som resultat får man åtta låtar som blir rena allsångsfavoriterna. Det är rent av löjligt svårt att inte svänga med och sjunga till spår som Eyes On The Price, singelspåret Deadweight, personliga favoriterna Horde Of Flies och Rust eller titelspåret. Halvballaden I Call You Over (Hairy Teeth Pt II) är kanske svagast i leken men bidrar ändå med välbehövlig tempovariation så att de andra spåren kan ösa fullt. Jag har haft skivan som sällskap i träningslurarna, och dess relativt korta speltid parat med det faktum att det inte finns några svaga låtar på plattan gör den till väldigt lämplig för ändamålet.

För att hålla det kort: BOMBUS överraskar mig med ”Repeat Until Death”, och det på ett mycket bra sätt. Det här är en skiva som är mycket stark, och jag kan inte se annat än att den kommer kriga om placeringar på årsbästalistan vad det lider.

BOMBUS ”Repeat Until Death” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!