Recension: DARK TRANQUILLITY ”Moment”

December är här, och kanske önskar du dig hårda paket av Tomten? I så fall är det bara att fatta pennan och rita in den här plattan på önskelistan, fullängdare nummer 12 från Göteborgs DARK TRANQUILLITY är nämligen genomgående stark och förmodligen bandets bästa platta sedan 2007 år ”Fiction”. Bandet gör ju inga magplask, men det är ändå påtagligt att detta är ett snäpp upp jämfört med exempelvis föregångaren ”Atoma” – framförallt är det en mycket jämn historia. Från inledande Phantom Days till avslutande In Truth Divided radar bandet upp 12 spår som alla står på egna ben samtidigt som de formar en skön helhet. Mikael Stanne visar upprepade gånger att han inte bara kan sin öl, han klarar även att spänna rösten mellan känslig rensång och driven klassisk Göteborgsgrowl – det är faktiskt inte utan att man fascineras över hur han tillsammans med Anders Fridén (IN FLAMES) faktiskt tycks sjunga bättre med åren. Kombinerar man det med att bandet (Anders Jivarp (trummor), Martin Brändström (keyboard), Anders Iwers (bas), Johan Reinholdz och Christopher Amott (gitarr) fullgör sättningen) besitter en makalös erfarenhet i kombination med kunnandet att såväl skriva, komponera och leverera bra låtar i sitt väl beprövade koncept så blir resultatet en skiva som snurrat bra många varv redan.

Jämnheten är styrkan, men visst finns det ändå låtar som sticker ut. Eller i alla fall är personliga favoriter. Identical To None kommer nog främst till minne om undertecknad ska dra ett kort ur leken. Det är en låt där bandet är precis sådär bra som de kan vara när de är som allra bäst, där vers/refräng/text hakar i varandra på ett imponerande sätt.

In alles: ”Moment” är en skiva som är väl värd sin speltid, och den blir inte lätt att bortse från när musikåret 2020  ska summeras (det andra avseende 2020 ska vi inte prata om…).

DARK TRANQUILLITY ”Moment” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!