Recension: HARLOTT ”Detritus Of The Final Age”

Sent omsider kom den i år, årets bästa thrashplatta – och den har Australiens HARLOTT som avsändare!

Har du hängt på den här bloggen sen förr så känner du bandets potential – förra plattan ”Extinction” har recenserats med goda vitsord här, och framförallt har ”Proliferation” fått sin plats i solen som Rebellängelntips – men detta är den starkaste skivan Melbournekvartetten kläckt till dags dato. Det är en platta totalt smäckfull med läckra och drivna riff (lyssna på inledningen till exempelvis Nemesis), fantastiska refränger (Bring On The War) och episka låtar (Miserere Of The Dead). Det är en skiva för alla oss som gillar KREATOR, och större band som exempelvis TESTAMENT för helt enkelt flytta på sig: det finns ingen bättre och mer genomarbetad thrashplatta år 2020. Det säger faktiskt en hel del, men faktum är att redan vid första varvet inser man att detta är en gedigen skiva, en skiva som verkligen sitter fast om man ger den chansen.

HARLOTT är Leigh Bartley (gitarr), Glen Trayhern (trummor), Tom Richards (bas) och Andrew Hudson (gitarr och sång). Den sistnämnda har stundtals ett uttryck som framförallt minner om just Mille Petrozza i KREATOR, men såklart utan den tyska brytningen. Det som är mest fascinerande är att bandet ofta har ett sjuehelsickes driv, det är otaliga gånger då undertecknad har haft den här plattan i lurarna under promenad ute (du vet…. gammal man… trasig kropp som vi pratat om.. kan inte springa) – och tamejfanken om det inte driver tempot till en sådan nivå att man närapå ramlar. På ett bra sätt. För gosse, här finns guldkorn!

10 låtar, där den sista är en cover på CANNIBAL CORPSE The Time To Kill Is Now innebär en skiva nästan utan svagheter. visst, Idol Minded är inte bästa låten på skivan och lite trist i längden kanske, men spår som As We Breach, Grief, Detritus Of The Final Age och tidigare nämnda Bring On The War uppväger mer än väl.

”Detritus” översätter till ”slam”, ”avnötningsprodukter” och ger innebörden av en föga positiv titel på denna bandets fjärde fullängdare, men det är inte en riktlinje för oss lyssnare. Detta är istället en urstark platta som snarare är att betrakta som ett guldkorn, slutlig ålder eller inte. Kolla in den.

HARLOTT ”Detritus Of The Final Age” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!