Recension: DESERTED FEAR ”Drowned By Humanity”

Det här är en skiva som antagligen delar hårdrockspubliken i två läger. Tyska DESERTED FEAR gör okomplicerad, lättlyssnad och svängig melodisk dödsmetall. Man kan se det som att det saknar djup och tuggmotstånd samtidigt som man klagar på att det inte är nyskapande och mest slöseri med tiden när det redan finns så många klassiska band som redan plöjt i den fåran – eller så väljer man att lyssna på spelglädjen och attityden och en ”go with the moment”-känsla som inbjuder till luftgitarr på morgontåget. Halvtomt eller halvfullt glas, liksom. Kanske kan man till och med ha båda synsätten, men växla mellan beroende på den egna sinnesstämningen – poängen är ändå att DESERTED FEAR inte ändrar sig ett smack alldeles oavsett hur du ser och hör på saken. De gillar den musik de gör, och då spelar det mindre roll att det gjorts förr. Svänger det så svänger det.

Och det gör det, tycker jag. Efter det fantastislöst döpta introt Intro (!) av modell TV-spelsinspirerad musik så brakar man igång All Will Fail. 3:48 lång, som skapt för att framföras på en festivalscen och med precis rätt gung för att man ska ha svårigheter att vara still. Sen fortsätter man på den inslagna vägen; An Everlasting Dawn, The Final Chapter, Reflect The Storm, Sins From The Past, Welcome To Reality, Stench Of Misery… välj vilken du vill och den ligger på i runda slängar 4 minuters speltid, innehåller ett till två guldriff, minst ett snyggt breakdown och en refräng som fäster som tuggummi under skorna. Omslaget må se rätt bistert ut, och loggan innehåller ett upp-och-nervänt kors istället för ett ”T”, men det här är inte så hårt. Och för egen del så är det precis det som gör susen, det är lättuggat men angenämt.

”Drwoned By Humanity” är fjärde fullängdaren från den här trion. De verkar ha hängt ihop mer eller mindre som en enhet sedan starten 2007, och Manuel Glatter (gitarr och sång), Fabian Hildebrandt (gitarr och bas) samt Simon Mengs (trummor) bevisar onekligen att de trivs med varandra. Annars lyser inte spelglädjen igenom så här mycket vill jag påstå. Uppenbarligen har man hittat sitt sound också, och nu är det på till dig att avgöra hur du ser på saken. Depp eller pepp?

DESERTED FEAR ”Drowned By Humanity” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!