Recension: ENSLAVED ”Utgard”

Norska ENSLAVED är en institution. Efter i runda slängar 30 år i branschen har man lyckats med konststycket att erhålla såväl credd i smalare ”true” black metal-kretsar likväl som kommersiella priser i nationella sammanhang. Man är ett band som ständigt söker och utforskar nya musikaliska horisonter – och där medlemmarnas skicklighet och kreativitet på senare dagar gett upphov till rosade alster som ”Vertebrae”, ”Axioma Ethica Odini”, ”E”, ”In Times” och  ”Riitiir”. Det enda problemet för egen del är att formkurvan för de allra senaste skivorna faktiskt pekat neråt, och ”Utgard” är en – för att vara ENSLAVED – ganska ojämn historia.

Lika bra som Distance, Homebound eller Flight Of Thought And Memory är – lika ointressant och utfyllnadsaktig är Utgadr, Urjotun eller för den delen förstasingeln Jettegryta. Det är ine så lite oväntat ändå, detta är ändå ett band med en högstanivå som är skyhög och en lägstanivå som andra band strävar efter som höjdpunkt. Prenumeration på årsbästalistor har varit given. Hyllningarna legio. Möjligen blir det så även med ”Utgard”, och gissningsvis kommer flera skribenter att hylla den inre resa som bandet lockar till – ty det är en i sammanhanget introvert skapelse som herrar Ivar Bjørnson (gitarr, sång), Grutle Kjellson (bas, sång), Arve Isdal (gitarr), Håkon Vinje (keyboard, sång) och Iver Sandøy (trummor, sång) bjuder på.

Det är bara det att den är i mångt och mycket ointressant i jämförelse med vad bandet skapat de senaste åren. Skivan som helhet har självklart tillräckligt med bra låtar för att erhålla ett betyg som är ”bra”, men om ENSLAVED släppt 15 fullängdsplattor till dags dato så är inte det här skivan du plockar fram när det gäller.

ENSLAVED ”Utgard” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!