Recension: KHEMMIS ”Desolation”

Skivåret 2018 fortsätter att leverera pärlor på rad, och för många är amerikanska KHEMMIS tredje släpp ”Desolation” en av de stora releaserna, behäftat med förväntningar av den höga sorten. Sånt kan förstås slå fel, speciellt som föregångaren ”Hunter” slog så stort, och debuten ”Absolution” också hyllats, men i det här fallet kan vi snabbt konstatera att Denverkvartetten är rock solid. De viker inte en tum från sin mix av heavy metal och doom, stundtals med lite känsla av smutsig sludge/black i drivet. Personligen tycker jag att man är som allra bäst när man håller sig i skärningen av lite svävande doom och heavy metal, typ ett snäpp närmare klassisk metal än vad exempelvis PALLBEARER gör, och det finns flera såna passager och tillfällen på ”Desolation”. Låt oss återkomma till det.

”Desolation” är 6 låtar, totalt 41 minuter, och under den vecka som plattan har funnits tillgänglig så har jag nog varvat den ett tiotal gånger. Lagom längd på skivan för att passa att lyssna på i ett svep, och trots att låtarna tillåts ta plats så är de inte bedövande långa. Smart nog har man också valt att släppa relativt korta och snärtiga Isolation som förstasingel, och det är ju rätt sätt att gå om man vill locka in nya lyssnare i sitt nät, speciellt som man startar skivan med likaledes hårdrockiga Bloodletting som sen följs av just Isolation. Det ger en lättlyssnad och pigg start, även det för egen del som sagt blir mer intressant efter det, när det blir lite… ja.. segare och mer drömskt. Flesh To Nothing är fin, Maw Of Time och kanske framförallt avslutande From Ruin som jag tycker är skivans starkaste spår. Inledningen på den låten är sådär exakt på pricken som jag vill ha KHEMMIS, och ståpälsen är inte långt borta då.

Betygsmässigt tycker jag det här vibrerar mellan maxbetyget och just under. Det är – trots bandets knep att lägga de publikfriande och direkt spåren direkt i början – en skiva som behöver ett par varv, speciellt de där lite mer lågmälda låtarna som vinner i längden. Att ”Desolation” kommer att återfinnas högt på årsbästalistor råder det inget tvivel om, och jag vill påstå att KHEMMIS fortsätter att infria de höga förväntningarna man har på sig. De är en stjärna som fortsätter stiga!

KHEMMIS ”Desolation” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!