Recension: KRYPTOS ”Afterburner”

Holy crap, vad bra KRYPTOS är! Det vet vi ju sedan tidigare med tanke på hur vansinnigt bra förra plattan ”Burn Up The Night” är, men dra mig baklänges: ”Afterburner” är fasen ännu ett snäpp vassare. Man lurar sig möjligen på det lite ostiga omslaget, men börjar man väl lyssna på den här plattan så går det liksom inte att sluta. Har man inte hört bandet tidigare kan det hända att sången från Nolan Lewis kanske behöver lite tillvänjning, men det är bara att gnugga ett par varv så sitter det som det ska.

Och gnugga några varv, det är inte svårt alls. 8 låtar, inte en enda överflödig minut från inledande titelspåret Afterburner till avslutande Into The Wind. Det riffas så det står härliga till, och bandets sound innebär ofta att det liksom finns ett driv och ett rid i låtarna som gör de omöjligt att inte digga med – flera gånger har jag funnit mig själv i en märklig pose av luftgitarr mitt i en promenad till eller från tunnelbanan, eller med att försöka spela lufttrummor samtidigt som jag är ute på en löptur (det går oftast inte speciellt bra…). Härliga tecken på att det är en entusiasmerande skiva som griper tag i en oavsett vad man gör!

Bästa låtarna? Nästan omöjligt att säga eftersom det pendlar, för tillfället är jag extra förtjust i Cold Blood, Red Dawn, Mach Speed Running och Dead Of Night men bara det faktumet att det utgör halva skivan är ganska talande för hur lite det egentligen säger. Enklast är antagligen att konstatera att thrashens framtid har ett alldeles eget sound och att det kommer från Bangalore i Indien. Det följer sina egna regler och går under namnet KRYPTOS. Hail, KRYPTOS!

KRYPTOS ”Afterburner” – 5. Absolut nödvändigt!