Recension: MAMMOTH STORM ”Alruna”

De har kanske världens mest passande bandnamn, MAMMOTH STORM. Musiken som levereras byggs i grunden av riff som kan förflytta berg, och som rakt igenom känns som just en storm av mammutstorlek. Dessutom gör sig namnet uppenbarligen utmärkt för att snickra fram en bandlogga som kan väcka avund hos vvem som helst. ”Alruna” är Säffletrions andra platta, och för den trogne läsaren av den här bloggen är de knappast okända efter att debuten haft sin plats i Rebellängeln Tipsar-solen. Den här gången snickrar man låtar som klarar av att gå på den slaka lina det innebär att skriva malande tung doom med melodi; det får varken bli för långt och utdraget eller för banalt kort. Personligen är det något jag tänkt på flera gånger under inlyssningen av ”Alruna”, det där att bandet lyckas träffa precis rätt i sina avvägningar, och det gör stora delar av lyssnarglädjen trots att det är en ganska dyster och tung pjäs vi pratar om. Kanske hör den musiken hösten till, men skivan släpptes mitt i varma juli och har för min del fungerat fint trots det.

Låtarna är – som sig bör på en sån här skiva – inte speciellt många. 5 stycken som sammanlagt klockar in på i runda slängar 41 minuter, och framförallt är de första tre spåren fängslande. Giants, titelspåret Alruna samt Shores Of The Dead fångar liksom essensen av MAMMOTH STORM och den där pricksäkerheten och balansen mellan melodi och tyngd som lite tafatt beskrivs ovan. Låtarna är 8:27, 7:50 samt 7:07 långa utan att en enda minut känns överflödig eller död, och trots att ett bärande riff kan mangla ett tag så finns hela tiden ett framåtskridande i musiken, och jag kan tänka mig att om man hållit dem kortare finns risk att de känts en aning rumphuggna. Skivan avslutas med Raven Void och Atra Mors, där den sistnämnda krävde ett par 4-5 varv för min del innan den verkligen satte sig. Den som väntar på något gott?

Bandet består av Christer Ström (gitarr), Emil Ahlman (trummor) och Daniel Arvidsson (bas och sång). Daniel spelar ju gitarr i DRACONIAN, men när man hör sånginsatsen på ”Alruna” så inser man snabbt att det är lite av ett slöseri att inte ställa en sångmikrofon framför karl’n. Det är en mycket bra och inlevelsefull insats som levereras, passande för den fond av riff och tyngd som MAMMOTH STORM levererar. I korthet: ”Alruna” är en mycket bra skiva, och eftersom dess rätta element avseende väder ligger framför oss nu så är det bara att plocka upp den och njuta!

MAMMOTH STORM ”Alruna” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!