Recension: NECROWRETCH ”The Ones From Hell”

Det är förstås en konstart, förmågan att skriva och spela in fyra plattor som plöjer i samma fåra och är sanna sitt eget sound utan att det blir trist eller enahanda, speciellt om man spelar smutsig och svärtad döds. Det är förmodligen också ett tveeggat svärd, för gillar du inte någon av föregångarna ”Putrid Death Sorcery”,  ”With Serpents Scourge” och ”Satanic Slavery”(17:e plats på Topplistan 2017!) så gillar du inte heller 2020 års ”The Ones From Hell” – och på samma sätt gäller givetvis också motsatsen. har du fattat tycke för franska trion NECROWRETCH så blir du inte besviken. För egen del har jag alltid gillat det här råbarkade anslaget, och självklart påverkar det mitt omdöme och betyg.

På ”The Ones From Hell” lyckas bandet på något underbart sätt ha en ännu mer rasslig produktion utan att det går ut över kvalitén, och det är en skiva som har en oerhörd närvarokänsla. Jag hade låten Luciferian Sovranity i WeRock-följetången ”Hot Or Not”s januariversion, och såklart var det blandade åsikter från kollegorna – men det understryker nästan bara det som sades i ingressen. Antingen är man helt frälst och ger sig hän, eller så faller detta på sidan av vad man gillar. Spår som inledande Pure Hellfire, svintunga titelspåret The Ones From Hell eller något av rensfesterna Absolute Evil, Through The Black Abyss eller Darkness Supreme är för oss som gillar detta en ren fest.

Det är bara att njuta.

”The Ones From Hell” är en finfin skiva, och även om den kanske inte riktigt når samma svindlande höjder som ”Satanic Royalty” så befäster den NECROWRETCHs position som ett av de hårdaste och mest konsekventa extremmetalbanden i Europa. Detta är bra!
NECROWRETCH ”The Ones From Hell” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!