Recension: PALACE OF THE KING ”Get Right With Your Maker”

Årets bästa rock’n’roll-skiva så här långt? PALACE OF THE KING och snabba tredje given ”Get Right With Your Maker” gissar jag på, lite förvånat. Anledningen? Det här bandet vilar verkligen inte på lagrarna, detta är den tredje fullängdaren på lika många år, samtidigt som de liksom flyger lite under radarn. Varje nytt släpp tar mig lite på sängen, som om det liksom inte hinner föregås av singlar, reklam eller promotion – istället bara liksom ”ramlar det” ut, samtidigt som bandet hastar vidare. Det är, kort sagt, musiken som står i fokus snarare än att medvetet bygga en form av karriär eller att följa kommersiella termer. Den mer eller mindre klassiska ”skiva – turné – skiva”-cykeln om ca 2-3 år som tycks vara legio för band nuförtiden är inget för det här gänget. Kanske är det därför det blir så bra? Passionen?

Musikaliskt snackar vi om musik i rakt nedstigande led från LED ZEPPELIN. Det är bluesig hårdrock/rock med känsla som gäller, och framförallt är det två saker som sticker ut; gitarrspelet och sången. Gitarr hanteras av Sean Johnston och Tim Henwood, där den senare även hanterar sången med bravur. Det vore verkligen spännande att se dem live för att se hur förmågan att genomföra detta live är!

Så. Första skivan ”White Bird – Burn The Sky” var vass men en aning ojämn. Den andra, ”Valles Marineri”, var oerhört stark, jämn och över tid vinnande. Denna den tredje lägger sig liksom mitt emellan dem, och bjuder kanske inte på dunderlåtar som når oöverstigliga höjder – men samtidigt inte ett enda spår som faller ur ramen eller är svagt. Inledningen är en vinnare, där öppningsspåret I Am The Storm leder vägen. Övriga höjdpunkter på skivan heter Sold Me Down The River, A Dog With A Bone, Fly Like An Evil och Move Through The Fire – men den största styrkan är, som nämnts, jämnheten. Det blir aldrig tråkigt. Faktum är att vid varje lyssning så blir det bara bättre och bättre, och den inledande meningen (du kanske inte mins,m nen det handlar om att detta är årets hittills bästa rock’n’roll-skiva) inte var en självklarhet från start. Det har snarast vuxit fram.

Och det vet man: en rock’n’roll-platta som har jämnheten, låtarna, soundet och dessutom växer med tiden och antalet lyssningar… den ska man ta på allvar. Bäst att du gör så att saker är bra mellan dig och din skapare…!

PALACE OF THE KING ”Get Right With Your Maker” = 4/5. Mycket Bra. Du Behöver Detta!