Recension: LIK ”Carnage”

Det är märkligt. Vissa skivor tarvar otalet spelningar och mängder med tid för att avslöja sina hemligheter och sjunka in på det sätt det förtjänar (så som relativt nyligen recenserade ”Dept Of Aeons” av KING GOAT), medan andra bara…. sitter. Det är bara en vecka sedan den här plattan släpptes, men det känns liksom som om man träffat en gammal kompis igen. Välbekant. Som det ska. Som om det hela är lika okonstlat och direkt som titeln. Bandnamnet: tre bokstäver, rakt på sak – man fattar att det handlar om dödsmetall och inget annat. Skivtiteln: Samma sak – inga krångligheter, bara kött och slakt.

Musikaliskt är det här inte speciellt nyskapande. Du som håller Stockholmsdödsens 90-tal kärt vet exakt vad som väntar, det är så mycket tidiga ENTOMBED och DISMEMBER att de stundtals dansar på gränsen till covermaterial snarare än original, men man får inte låta sådana petitesser spela roll. Är det bra så är det bra, eller hur?

Inledande To Kill är precis rätt sätt att starta skivan på. Bisvärmsriff, köttig HM2-pedal tryckt hårt i botten, fläskigt sound, geggig text. Precis vad doktorn ordinerar, och då menar vi Dr Duschanka, tillika titeln på den fjärde låten som sparkar röv rejält. Över spår som The Deranged, Cannibalistic Infancy, Death Cult, Left To Die och Embrace The End manglar sig trion Christofer Barkensjö (trummor), Niklas Sandin (gitarr) och Tomas Åkvik (gitarr och sång) genom inälvor, kannibalism och allehanda äckel. Allra bäst är låten Rid You Of Your Flesh, med sitt ”IRON MAIDEN”-slingande mitt i allt dödsmangel. Melodi, känsla, driv.

Betygsmässigt är detta en given 4:a, ändå kan jag konstatera att föregångaren ”Mass Funeral Evocation” som varit Tips och dragit hem samma betygsfyra i en recension på den här bloggen nog faktiskt är liiiite vassare. Den har en låt som Le Mortes Homme, och är antagligen föremål för det där med att man älskar den första upptäckten lite mer än uppföljarna. ”Carnage” är ändå en alldeles lysande  dödsplatta, och gillar du referenserna och är sugen på en purfärsk, modern och perfekt ihopskruvad platta så är detta ett givet köp!

LIK ”Carnage” = 4/5. Mycket Bra. Du Behöver Detta!