Recension: KING GOAT ”Debt Of Aeons”

Okej, det är dags att ge sig ut på tunn is, men det kan inte hjälpas. Egentligen borde Rebellängeln kanske ge än mer tid åt britterna KING GOAT och deras andra giv ”Debt Of Aeons”, men det finns inte mer tid. Det är dags att sätta ner fötterna, även om det är lite läskigt. Musiken som bandet levererar är såklart komplex och med ett djup som tar sin tid att få rot i knoppen – men faktum är att den närmaste tiden innehåller så rasande mycket ny musik som måste kollas (LIK! AT THE GATES! AMORPHIS!), att det är viktigare att sätta ner fötterna medan dessa de senaste 12-15 varven fortfarande är i färskt minne. Vem vet – vi kanske får anledning att återkomma istället, med än mer djup relationen till skivan. Trots allt.. det är ju så med föregångaren ”Conduit”, den som varit Tips här på bloggen och som fortfarande bara växer med varje lyssning.

Men. Låt oss i alla fall se vad vi vet om ”Debt Of Aeons” så här långt, hm? Som sagt. 15 varv med plattan måste ju räcka till att ge en bild av verket.

Inledande Rapture är precis rätt. Det startar lite trevande, och framföralt… skevt. Inledningsriffet är underbart vridet, för att sedan gå in i ett sjuhelsickes driv. Det är mäktigt. Det är episkt. Det är… KING GOAT. Som man vill. Eremite’s Rest och titelspåret följer därpå, och det är bra. Rätt balansgång mellan nästan episkt power metal, progressiv döds (!) och helt egensinnig groove metal. Nä, det finns inte många som ens liknar det här Brighton-gänget. Psychastenia är förvisso rätt platt, ett industriellt mellanspel som kanske inte bidrar till skivan egentligen, men så följs den då direkt av skivans starkaste spår Doldrum Sentinels, så kanske har placeringen och uppbyggnaden ett syfte? Inte omöjligt.

Vi avslutar med On Dusty Avenues, och som vanligt tillåts låtarna rulla ut den tid de behöver. 8 minuter? Visst. 10? Om så krävs för att de ska bli fulländade. Det är förstås också anledningen till att skivan behöver en hel del tid. Det är liksom motsatsen till Melodifestivalen. På ett bra sätt.

Gillar du musik med själv, hjärta och hjärna som kräver en hel del men ger mångfaldigt tillbaka så är KING GOAT kanske det viktigaste bandet av alla att hålla koll på. Den här gången, med ”Debt Of Aeons”, stannar vi betyget vid 4 av 5, men brasklappen är inkastad: det här är musik som växer med tiden – och prick inget talar för attt den här skivan skulle tappa i kvalitet över tiden.

KING GOAT ”Debt Of Aeons” = 4/5. Mycket Bra. Du Behöver Detta!