Recension: Power Trip ”Live In Seattle 05.28.2018”

Du vet talesättet ”inget ont som inte för något gott med sig”?

Det kan verkligen påkallas i det här fallet, för har jag förstått saken rätt så hade aldrig den här liveplattan sett dagens ljus om det inte varit för den annorlunda situationen med Covid-19, och POWER TRIPs inställda turnéplaner. I ett försök att rädda intäkter så har Dallaskvintetten istället offentliggjort denna spelning från 2018, och gosse: att få ta del av när de mer eller mindre förstör Seattle är verkligen en ynnest. Speciellt för oss som inte sett bandet live förr. Personligen hade jag (har, kanske är rätt ord eftersom den är giltig till livet efter pandemin, när det nu blir) plåt till Stockholmsgiget på turnén med LAMB OF GOD, KREATOR och just POWER TRIP, så kanske uppskattar jag detta initiativ lite extra mycket.

POWER TRIP spelar ju en form av thrashinfluerad döds. Eller dödsinfluerad thrash. Det är svulstiga monsterriff som tuggar sig genom skallben och väggar i fokus, och inte så få gånger utrbister Riley Gale (sångare) mellan låtarna att det nu blir åka av och att han vill se olika former av pits i publiken. Circle pit. Mosh pit. Det är såklart den typen av musik som bjuds, som ger utlopp för överbliven energi. Bland låtarna sticker såklart några av mina favoriter ut, ett spår som Executioner’s Tax (Swing Of The Axe) gör sig fan ännu bättre live än på skiva, och låtar som Firing Squad, Crossbreaker, Soul Sacrifice och Suffer No Fool är perfekt levererade. Svintunga. Tajta. Arga.

”Nightmare Logic” var ju Rebellängelntips när det begav sig, men det faktumet att bandet på bara två studioplattor kan koka ihop en såhär stark liveskiva imponerar. Inga utfyllnadslåtar, bara hårda godisar. Det här precis vad doktorn ordinerade!

POWER TRIP ”Live In Seattle 05.28.2018” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!