Recension: SKELETAL REMAINS: ”The Entombment Of Chaos”

Årets bästa döds?

Inte osannolikt, i alla fall så här långt. SKELETAL REMAINS bjuder i vanlig ordning inte på några krusiduller eller trixs, men när man dessutom kryddar sina låtar med en extra dos groove så blir resultatet svårt att värja sig mot. Förra given från Kaliforniengänget ”Devouring Mortality” var alldeles råbra och förtjänade sin plats som Rebellängeln Tipsar, men det var i sammanhanget en mer enkelspårig skiva.  Pang på rödbetan, liksom, och det behöver ju inte vara fel – men ställd jämte ”The Entombment Of Chaos” så framstår den ändå som ganska rättfram och i avsaknad av just groove. Det står klart ganska snabbt, då årets platta inleder bedövande starkt.

Öppningen med Cosmic Chasm som intro må i o f s luras lite och vara närmast suggestiv och avvaktande, men sen släppet bandet alla tyglar och lösgör Illusive Divinity, Congreation Of Flesh och framförallt Syntetic Impulse efter varandra – och det känns lite som att gå ett par ronder mot Tyson. Jävlar vilka smockor man får ta emot! Gitarrväggarna och riffen är obarmhärtigt svängiga och bra, och de mullrande basriffen står i perfekt harmoni med trummornas dubbeltramp. Man öse med så att man nästan inte minns ett skit av själva låten i efterhand!

SKELETAL REMAINS tar oss sedan i mål med spår som Tombs Of Chaos (som väl får räknas som titelspåret, med tanke på texten…), Dissectacy, Eternal Hatred och Unfurling The Casket. Det är rätt okomplicerat, men lik förbaskat snyggt och med framförallt det ständigt närvarande svänget. Groove, är det bästa ordet man kan använda, och ställd jämte årets insatser på dödsmetallscenen så är detta i den yppersta eliten. Jävligt bra!

SKELETAL REMAINS ”The Entombent Of Chaos” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!