Recension: THE LURKING FEAR ”Out Of The Voiceless Grave”

Den här skivan är slemmig som satan. På ett bra sätt. Och det är helt medvetet. Lyriken kretsar kring HP Lovecrafts universum och även musiken är skapad och anpassad för att ge lyssnaren mentala bilder av tentakler som sträcker sig genom mörker, uråldrig ondska som begravts för eoner sedan och varseblivning av sedan länge bortglömda mörka gudomligheter som vilar precis bortom det vi normalt varseblir och är medvetna om. Det stinker av död, skräck och vansinne i varenda ton och textrad, och det är verkligen helt medvetet. THE LURKING FEAR har dessutom lyckats med konststycket att klä dessa svarta känslor i riktiga låtar, och resultatet är en av årets starkaste dödsmetallskivor. ”Out Of The Voiceless Grave” är ett stycke skiva som visar hur väl resultatet kan bli när ambition och genomförande lyckas träffa rätt och balansera på rätt sida om att vara pretentiös. Gissningsvis beror det på att musiken kommer från hjärtat och är menad på fullaste allvar, trots att flera av medlemmarna har aktiva och framgångsrika karriärer med andra band. Att Tompa Lindberg och Adrian Erlandsson gapar och trummar med AT THE GATES känns liksom som en parantes i det här sammanhanget. Att Jonas Stålhammar och Fredrik Wallenberg lirar gura med BOMBS OF HADES respektive SKISYSTEM känns som en bisyssla, likväl som att Andreas ”Dread” Axelsson härjar runt med DISFEAR och TORMENTED. För alla medlemmar är här och nu. På den här skivan. Helhjärtat. Och det känns.

”Out Of The Voiceless Grave” startar med ett sånt där fint skräckfilmsintro med samma namn som skivan innan det blir åka av. Vortex Spawn, The Starving Gods Of Old, With Death Engraved In Their Bones, Teeth Of The Dark Plains, Upon Black Winds… det bara rasar in kanonlåtar med riktigt härliga namn. Välj själv din favorit. Personligen är jag nog extra svag för framförallt avslutningen, då man får Tentacles Of Blackened Horror och Beneath Menacing Sands som en dubbelkombo. Det är riktigt svårt att inte trycka ”repeat” efter den avslutningen, och jag kan lova att skivan har rullat riktigt många varv sen den kom i mina öron. Allt stämmer liksom, och det vet ni ju att undertecknad går igång lite extra på. Musiken, lyriken, omslaget (skitsnyggt!).. allt pekar åt samma håll, och allt är verkligen genomarbetat. THE LURKING FEAR är redan nu klara för bland annat Gefle Metal Fest 2018, så peppen startar omedelbart. Med det här materialet och denna sättning kan det inte bli annat än succé!

THE LURKING FEAR ”Out Of The Voiceless Grave” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!