Recension: AVATARIUM ”An Evening With Avatarium (Live)”

Åååh… vilken härlig och hjärtlig spelning de fångat på band, AVATARIUM! Det är precis som sångerskan Jennie-Ann Smith konstaterar i ett av mellansnacken (för övrigt på svenska, en charmig detalj om man råkar kunna just detta obskyra lilla språk) att det är ingen stans i musiken som hon funnit så mycket kärlek som i doomen. Ett fras skulle kunna ha varit ”från doomälskara – till doomälskare”, förutom att det egentligen inte är helt sant. Under denna livespelningen blir det nämligen väldigt tydligt för den som lyssnar att detta, den musik som AVATARIUM levererar, den är lika djupt rotad i 70-talets hårdock och den klassiska heavy metal som levde som mest under 80-talet som det är jus doom. En låt som The Girl With The Raven Mask är driven, svängig och melodiös heavy metal medan exempelvis The Fire I Long For är melankolisk rock (och presentationen av låten är extraordinär, ett kapital för sig faktiskt!). Däremellan rymmer skivan blytung doom som Avatarium och Medusa Child, självfulla och skira stycken som Pearls And Coffins eller nämnda The Fire I Long For. AVATARIUM visar en lönjligt stor bredd i sin förmåga att möta alla olika typer av fans och att plocka från alla sina olika album.

Voices och Rubicon från senaste skivan ”The Fire I Long For” driver hårt och tungt medan avslutningen med nästan 11 minuter Moonhorse från debutplattan är krossande vacker Leif Edling-doom av yppersta snitt. Lägger man dessutom till bandet – förutom nämnda Jennie-Ann Smith på sång består AVATARIUM av Markus Jidell (gitarr) Richard Nilsson (keyboard), Andreas Johansson (trummor) och Mats Rydström (bas) – som känns i högform och en ljudbild som känns klar och snygg men ändå ”live” så har man receptet på en riktigt trevlig kväll. En kväll med ett band som gillar att spela live, och som trots lite nervositet av att spela på hemmaplan levererar.  Det är bara att tacka och ta emot!

AVATARIUM ”An Evening With Avatarium (Live)” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!