Recension: BATUSHKA ”Hospodi”

Polska BATUSHKA är inte okända för dig som hängt lie på den här bloggen – såväl livebilder (på Facebook) som ett Rebellängeln Tipsar om debuten har gett dig koll på läget – men den sista tiden har bandet skakats av interna stridigheter. Dispyt om namn och rättigheter har rasat så pass mycket att det känts osannolikt att musiken skulle haft en chans att utvecklas och frodas – men det dröjer inte länge på ”Hospodi” innan man får tänka om helt. Faktum är att efter mitt första varv med plattan var jag smått chockad över hur bra den är, med tanke på omständigheterna!

Den här versionen av BATUSHKA har signat och släppt på Metal Blade Records, och en av de första sakerna som slår en är hur pass påkostad och snygg ljudbilden är. Debuten var charmig och ett härligt hemma-hopkok, men här har man hittat en i det närmaste perfekt balans mellan det sakrala som är så viktigt för bandets totala framtoning och ett löjligt rent och snyggt ljud i de drivna black metal-partierna. Varje riff framkommer, och ett bra exempel på hur det kan påverka är när trummorna kommer in på andra låten (eller egentligen första riktiga låten eftersom inledande Wozglas bara är ett intro) Dziewiatyj Czas… välbehaget får liksom håret på armarna att resa sig. Metal Blade har dessutom levererat en vansinnigt snygg förpackning med påkostade bilder och guldtryck, och rent överlag är känslan att BATUSHKA nu tagit ett steg framåt och uppåt. Vi skriver nu skiftet mellan juli och augusti, och helt klart är detta det skivsläpp som dominerat juli för undertecknads del. Frågan är då.. hur bra är den?

Svaret är mycket bra. Så här långt har Rebellängeln delat ut 2 stycken maxbetyg under 2019, till NUMENOREAN och KRYPTOS, och under juli månad har jag umgåtts med tanken att göra det till en trio i samband med den här recensionen. Den första halvtimmen eller så är bländande, och låtar som Wieczernia, Powieczerje, Polunoszica och tidigare nämnda Dziewiatyj Czas är det överlägset starkaste bandet har presterat. Njutning, rakt av. Däremot ska det erkännas att efter 20-talet varv med skivan så håller inte den sista delen lika fantastisk klass. Det är bra, men inte ”tappa-andan-bra”, och när bandet ger sig på att vara mer doom än black metal i låtarna så tycker jag personligen att det finns andra som gör det bättre. BATUSHKA ska ha de där riffen och slingorna som mixas med det slaviska för att det verkligen ska träffa mig i hjärtat.

Snyggaste skivan i år dock, rent visuellt, och betyget nedan har mersmak. BATUSHKA är på väg att etablera sig som ett stort band som kan ta arenor.

BATUSHKA ”Hospodi” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!