Recension: CRUCIFIED BARBARA ”In The Red”

Den här recensionen börjar med ett påstående som undertecknad egentligen inte har några som helst bevis för: framgångsrika rockband från mindre svenska städer knyter ett unikt band med sina hemorter.

Påståendet baserar sig på allehanda diskussioner med bekanta och obekanta människor som gillar rock, och den överväldigande mängd människor som slår ett extra slag för CANDLEMASS eller EUROPE (Upplands Väsby), KENT (Eskilstuna) eller SAHARA HOTNIGHTS (Robertsfors) eftersom de faktiskt har rötterna på samma ställe. Mitt eget empiriska fastställande kommer antagligen från uppväxten i Skellefteåtrakten och bandet THE WANNADIES, och under många år var deras framgång lika med min. Jag tror att det har något att göra med den generation som växer upp samtidigt med bandet, att man gått i parallellklass med sångerskan, sett gitarristen och basisten dela en pizza på Hörnet eller varit på ett av de tidiga liveframträdandena som antagligen gick av stapeln på fritidsgården eller någon kommunal dag för att spela rock på ängen. CRUCIFIED BARBARA kommer från Tyresö, en ort som jag flyttade till för sex år sen, och under den tid jag fått bekanta som sedermera vuxit ut till vänner så har det liksom varit väldigt tydligt att bandet är deras. Eller, vårt, eftersom jag nu är en del av grannskapet. De har varit våra drömmar om ett rock’n’roll-liv medan vi vuxit upp till mer eller mindre ansvarstagande vanliga svenssons, och lika självklart som att man känner till att killen på den lokala djuraffären också är stans snabbaste och bästa metaltrummis har det varit att hålla ett öga på bandets framfart.

Du och jag, Barbara.

I samband med sprillans nya ”In The Red”, bandets fjärde fullängdare sedan debuten ”In Distortion We Trust” år 2005, står det dock klart att CRUCIFIED BARBARA sedan länge har vuxit ur Tyresö, och snart växer ur Sverige. Bredbent, knäckande och professionellt gör man klart att man inte längre repar i den gamla slitna skolan och att rock’n’roll-livet är deras. Där man tidigare använt externa influenser för att skapa dynamik (gästsång av Mats Levén på fina balladen Jennyfer som återfinns på 2009 års ”’Til Death Do Us Party” eller medverkandet i Melodifestivalen 2010 med låten Heaven Or Hell är väl exempel på det) så känns det som om allt som finns på ”In The Red” kommer inifrån bandet. Mia Coldheart (sång, gitarr), Klara Force (gitarr), Ida Evileye (bas) och Nicki Wicked (trummor) har hållit ihop sen starten, och visst finns det vanliga namn bakom dessa alter egon – men det är inte viktigt. Det hör till den där tiden när de var lokala tjejer som alla visste vad de egentligen hette. I CRUCIFIED BARBARA är det Mia Coldheart som sjunger om att hon säljer sina barn för sex, droger och alkohol – rock’n’roll-mytens heliga treenighet – och det känns helt naturligt.

Så. Hur låter skivan då?

Ska man sammanfatta det så är ord som kompromisslös, ärlig och rak ord som kommer lätt. Bandet krånglar verkligen inte till det, och det är bra. Att göra det som tycks lätt för lyssnaren utan att det blir trist är kanske det svåraste av allt, och det lyckas man alldeles utmärkt med. Man sparkar gasen i botten från start med I Sell My Kids For Rock’n’Roll där refrängen fastnar som ett tuggummi under skon och första videospåret To Kill A Man, för att sedan leverera elva spår som bjuder på en fin resa. Personligen gillar jag lite tyngre Electric Sky och The Ghost Inside mycket, de ger en väldigt bra kontrast till öset som annars är ständigt närvarande och känns i sammanhanget nästan eftertänksamma. Det finns också bra med höjdpunkter utspridda, och skivan är väldigt jämn. Refrängerna är överlag mycket starka, och utifrån sett känns det som om bandet tagit en nivå till i sitt låtskrivande, och skivan sätter sig i stort sett redan på första lyssningen.

Kort sagt – CRUCIFIED BARBARA har aldrig låtit bättre än på ”In The Red”.

Vad det innebär för oss som bor i deras gamla hemstad är oklart och inte heller längre intressant. CRUCIFIED BARBARA tillhör inte oss längre, de är en angelägenhet för så många fler. Och det är precis som det ska vara…

CRUCIFIED BARBARA ”In The Red” = 4/5, Mycket bra. Du behöver detta!

2 reaktioner på ”Recension: CRUCIFIED BARBARA ”In The Red””

1. Ser fram i mot detta släpp och det ska bli spännande att få höra, sedan ser jag också fram att få se dom live och kanske även att ha turen att träffa och byta några ord med dom igen.