Recension: HORNED ALMIGHTY ”To Fathom The Master’s Grand Design”

Egentligen skulle man kunna sammanfatta ”To Fathom The Master’s Grand Design” från HORNED ALMIGHTY ganska enkelt. Det är inte nyskapande, men trevligt. Så pass att man gärna spelar den ett par varv i rad, och att det för Rebellängelns del är den första med releaseår 2020 som inhandlats. Nu är det ju inte speciellt uttömmande, så något mer ska vi ändå kunna prestera?

HORNED ALMIGHTY är från Danmark, och det är unga debutanter vi snackar om. Detta är skiva nummer sex, och debuten ”Black Metal Jesus” kom redan 2004, men det är ändå undertecknads första kontakt med dem. Musikaliskt är det svärtad black som gäller, eller kanske ”blackened death” om man ska vara petig. Det drar många gånger åt det episka, även om låtarna sällan klockar in på mer än 5 minuter. Hela ”To Fathom The Master’s Grand Design” är över på 9 spår och ca 36 minuter, och jag ser det som en styrka: det finns inga utfyllnadsspår eller onödiga passager av musikalisk träda. Välspelat är det hela vägen, och framförallt är det strängarbetet (från en man med artistnamnet Hellpig) som imponerar och sätter avtryck. Han gör ett storartat arbete med såväl riff som slingor, och när bandet träffar ”ridet” i vissa låtar (slutfasen av exempelvis såväl Antagonism Eternal som The Great Death är bra exempel) så mullrar man fram som en väloljad maskin.

Överlag så är detta hyggligt välkänt. Det skapas inte ett nytt sound, det är inte innovativt. Det är förstås inte heller meningen, men ibland har jag under mina varv med plattan kommit på mig själv att önska något lite udda spår. Visst, The Great Death har en drivit punkig ådra och sticker ut på sås sätt, men i övrigt är den eventuella kritik som kan riktas mot skivan att den kan bli lite jämntjock och då hjälper det bara till viss del att spår som Apocalyptic Wrath, Swallowed By The Earth eller Witchcraft Demonoly är fina och bra låtar. Trots att betyget hamnar på samma så är skillnaden från årets första recension OCEANS stor. Det här balanserar på den övre gränsen, och trots mitt lite taffliga gnällande på att det blir lite lika så har jag nog brakat av skivan mellan tio och femton varv redan. Det säger kanske mer än siffran nedan, och gillar du snygg och välspelad blackened death så ska du helt klart ge HORNED ALMIGHTYs första skiva på sex år ett knippe varv.

HORNED ALMIGHTY ”To Fathom The Master’s Grand Design” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!