Recension: MURG ”Strävan”

”Strävan” är black metal-duon MURGs tredje skiva, och enligt egen utsago också den tredje och sista delen i en albumsvit. För den som följt Rebellängeln ett tag så är MURG och deras arbete inte någonting nytt eller okänt då redan debuten ”Varg & Björn” varit Tips och recenserats, men det verkar som om bandet nu får sitt genombrott. Flera större siter och skrifter hyllar ”Strävan”, och det är verkligen välförtjänta hyllningar vi pratar om; MURG är och förblir ett av det mest intressantaste banden vi har i det här landet. Varför? För att man har en inre övertygelse som leder vägen, och när band trampar egna stigar snarare än att följa gamla så blir det intressant.

”Strävan” är möjligen den skiva som bandet själva anser mörkast, men personligen vill jag säga att det också är den mest lättlyssnade. Där ”Varg & Björn” var smutsig, elak och med en känsla av surrande mygg, tät vegetation och lägereld så är ”Strävan” kall, precis och nedskalad. Melodisk, snarare än kaotisk, med en ren ljudbild och en övergripande känsla av att vara… definitiv. Slutet kommer i sista avslutande spåret Stjärnan, och det är en logisk följd av skivans utveckling.

”Strävan” är en skiva som har fullständig kontroll och harmoni på sig själv, oavsett om du tittar på den nedskalade och stilistiska teckningen som utgör omslag och konvolut eller de nästan nakna låttitlarna som går i total samklang med musiken. Korta inledande Ur Myren som sätter stämningen för att leda in i längre titelspåret, Strävan, en låt som tar ett par minuter att visa sin sanna form. ”Hitsen” Berget och Korpen som även avbildas i skivans visuella koncept, Tre Stenar med sitt underbart karakteristiska riff som driver hela låten, samt avslutningen med vansinnigt starka Altaret och Stjärnan. Detta är black metal av yppersta snitt, och trots att jag läser hur många kopplar ihop det med andra vågen, 90-talets ”sanna” black metal från Norge och Sverige så vill jag bestämt påstå att det duon MURG gör… det är något alldeles eget. Betyget kan lika väl vara max, för detta är den bästa böack metal-skivan i år och ett värdigt avslut på en så spännande trio skivor. Egentligen återstår bara en fråga.

Var tar MURG vägen efter detta?

MURG ”Strävan” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!