Recension: ROYAL THUNDER ”Crooked Doors”

Okej, ROYAL THUNDER bör inte vara någon ny erfarenhet för dig som läst lite på den här bloggen. Jänkarnas debut ”CVI” har fått sin plats i solen som Tips, och jag tycker att jag pushar bandet lite nu som då i sociala medier. Detta är bandets uppföljare, och ”Crooked Doors” har dragit hem riktigt fina betyg och rockpressen. Det är välförtjänt, för bandet har lyckats bibehålla sin känsla av säregenhet men samtidigt dragit ner en aning på snirklandet och går lite mer rakt på sak. Resultatet blir rock’n’roll som lyckas träffa oerhört rätt såväl vid första kontakten som att bjuda på ett djup som kommer fram med fler lyssningar. Öppningen av skivan är löjligt stark och dessutom väldigt bra exempel på just den där kombinationen av direkthet som paras med bandets egna sound. Time Machine (såhär långt är detta årets bästa rocklåt, vill jag påstå!), Forget You och Wake Up är en trio som heter duga och sätter riktningen för plattan. Under 11 spår så lyser bandet på ett imponerande sätt, och det är svårt att värja sig mot låtar som Forgive Me, Karma samt Glow.

Antagligen är det Mlny Parsonz och hennes röst som ger effekten (den är otroligt karismatisk), men det finns även på ”Crooked Doors” – precis som på debuten ”CVI” – en nästan hypnotisk effekt. Sången svävar och lockar och drar in lyssnaren, men där effekten var nästan för stark tidigare så att låtarna kunde flytta ihop så är den precis lagom doserad nu.

Skivan är utgiven på Relapse, och som vanligt innebär det att den är stilistiskt snygg, och förpackningen vacker. Det enda jag kan ha emot den är att texterna är skrivna i så snirklig skrivstil att det är mer eller mindre oläsbart för undertecknad, och det är lite synd. Man får förlita sig på örat, och det funkar för det mesta bra.

”Crooked Doors” är en ganska udda skiva, kan jag tänka mig. Det är inte hårdrock, det är någon form av rock – men det är inte den där öldränkta direkta attacken som man kan tänka sig. Den passar lika bra i lurar och privat tillstånd som den gör i plenum och sällskap. Det är, kort sagt, nästan lite knepigt att sätta fingret på exakt vad det är för sorts skiva mer än att det är en bra skiva, och att det är en rockplatta. Och att Time Machine är en urstark dunderhit. Och det kanske inte behövs mycket mer än så? Ibland kanske musiken bara ska få tala för sig själv?

Betyget är en klockren fyra. Det är inte mycket att snacka om, faktiskt. Bara att lägga till på listan över skivor du behöver!

ROYAL THUNDER ”Crooked Doors” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!

1 reaktion på ”Recension: ROYAL THUNDER ”Crooked Doors””