Recension: THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA ”Skyline Whispers”

Åh, vad är väl ett sidoprojekt i dessa dagar?

Det kan ju vara glättigt och trallvänligt och… alldeles alldeles underbart.

Askungens berömda ”vad är väl en bal på slottet”-monolog skulle faktiskt utan problem kunna appliceras på THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA och deras andra platta ”Skyline Whispers”. Det skulle kunna bli tråkigt och stelt, eller pliktskyldigt och en besvikelse efter den alldeles utmärkta debuten ”Internal Affairs”, men så blir det inte. Istället blir det en helkväll full med glitter och glamour, och en rock’n’roll-platta som är precis som den där balen på slottet. Alldeles alldeles underbar.

Låt oss stöka undan formalian med en gång så att du vet vad du har att göra med. THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA är ett sidoprojekt som befolkas av Björn ”Speed ” Strid och David Andersson som båda normalt huserar i SOILWORK, Shalee D’Angelo som lirar med ARCH ENEMY samt kanske mindre namnkunniga – men ack så viktiga – Richard Larsson, Jonas Källsbäck och Sebastian Forslund. Detta är andra plattan, du fick den första som ett Tips från Rebellängeln och bör ha koll på dem (var du dessutom uppmärksam så noterade du att en av låtarna från just debuten listades i samband med Nationaldagens ”De 10 Bästa Svenska Öldrickarlåtarna Genom Tiderna”. Bandet levererar rock’n’roll med en glittrig framtoning och stundtals inte så lite discokänsla á la KISS. Detta är andra albumet, och för att vara ett sidoprojekt där medlemmarna mestadels tjänar brödfödan i andra och mer upptagna akter så tycker jag att man är väldigt aktiva med livespelningar och i sociala medier. Så. Nog om THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA som företeelse, låt oss kika närmare på låtarna som serveras.

Det är rakt på sak från början då man redan med inledande och snärtiga Sail On och otroligt refrängstarka Living For The Nighttime och Stiletto visar att man vet precis vad man gör, och inte har tappat skärpan sedan debuten ett enda dugg. man spränger också in ganska mycket konstpauser i form av samplade samtal och mellanspel, något som jag i vanliga fall brukar ha väldigt svårt för men tycker passar in fint här. Och festen fortsätter. Spår som Lady Jane, I Ain’t Old, I Ain’t Young (oj, vad man kände sig träffad med den titeln…!), snabba Demon Princess och Spanish Ghosts är läckra klacksparkar som kan få vem som helst att dra på mungiporna och vilja dansa. I digipacken finns ett extraspår i form av The Heather Report, och jag kan förstå att det är just ett extraspår. Det är en lång och ganska flummig sak, och även om jag tycker den är okej så är den annorlunda jämfört med det övriga materialet, och kanske inte lika charmig i längden. Men det är petitesser, på det hela taget är THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA en enda lång fest, och jag kan förutspå att den här skivan kommer snurra flitigt i sommar. Det känns som sån musik.

Betyget lägger jag för tillfället på 4 av 5. Det kan gott ändra sig med tiden, helt klart är i alla fall att det här är en skiva du ska ha i din samling, och spela frekvent!

THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA ”Skyline Whispers” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!