Recension: TRIBULATION ”Alive & Dead At Södra Teatern”

Svenska TRIBULATION är sin egen nemesis. Det är ett band som inte satt några gränser för sig själva, och utforskar den musik de älskar – rock’n’roll som blandas i en härlig häxbrygd av black metal, goth och skräck. Det finns få band som har ett sound i närheten – inga som gör det lika bra, och en liveupplevelse med denna kvartett är betagande. Du går därifrån med känslan av att ha varit del av något mer än något så futtigt som en konsert. Samtidigt är det TRIBULATION själva som valt sitt uttryck, och där inkorporerat growl som den naturliga sången. Det ska erkännas direkt: jag älskar det, men inser samtidigt att det nog sätter begränsningar för hur stort bandet kan slå kmommersiellt. Just nu är man ute på turné som förband till GHOST, och i ärlighetens namn: den förmåga TRIBULATION besitter vad gäller såväl låtskrivande som att leverera live innebär att om deras musik var bara lite mer rumsren skulle de göra rent hus på topplistor och radiokanaler. Rollerna avseende huvudakt och förband skulle kunna förändras raskt. Nu klagar inte undertecknad, på detta sätt får man ”behålla” TRIBULATION som en svensk hus-hemlighet och ur ett rent egoistiskt perspektiv hoppas jag att den musikaliska integriteten bandet visar innebär fortsatta höjdpunkter med kommande skivor.

I väntan på det finns nu en dokumenterad spelning med TRIBULATION. ”Alive And Dead At Södra Teatern” är primärt inspelad för oss som redan känner bandet. Det är intimt, inspelat i två akter (som varder presenteras på ett läckert sätt av Orvar Säfström) och har man sett bandet live kan man liksom känna doften av rökelse. Flera av mina vänner var på plats när detta spelades in och kan intyga att det var en magisk kväll – och trots att det var förhinder som inte gick att rubba som gjorde att jag missade kvällen ifråga så grämer man sig när man ser filmen eller hör skivan. Kombinationen av en ganska liten scen, bandets alldeles glimrande låtmaterial och att mellansnacket är på svenska utgör en speciell atmosfär, helt enkelt.

Första akten består uteslutande av material från senaste släppet ”Down Below”. Man drar av mer eller mindre hela plattan i samma ordning som den är inspelad med undantag från sista spåret Come, Become. To Be som saknas. Annars är det ett lång pärlband av ess som serveras: The Lament, Nightbound, Lacrimosa, Here Be Dragons. Skivan drog ju hem förstaplatsen på Årsbästalistan 2018 så det säger liksom sig självt att det är bra, speciellt som ljudbilden på den här plattan är fin. Att se gitarristerna Jonathan Hultén och Adam Zaars väva sina riff samtidigt som de nästan dansar på scen går så väl ihop med det musikaliska uttrycket att det känns helt naturligt att det är en föreställning på teater man ser. Inte ett ”gig”.

Andra akten blandar man från sina två mellanskivor, och personligen är jag ju mycket svag för materialet som kommer från ”The Children Of The Night”, kanske framförallt då titelspåret, Melancholia och Strange Gateways Beckon, men även avslutande Strains Of Horror ges i en väldigt fin version. Vi gamlingar som sett bandet redan när det ”bara” hade sin debut ”The Horror” ute kan förstås sakna den typen av ”knytnäve-i-ansiktet-döds” ursprungsplattan representerade, men samtidigt ska i alla fall jag erkänna att det inte känns som om det skulle gifta sig helt naturligt med det mer svävande och luftiga uttrycket som presenteras här. Kanske skulle det till och med förta känslan av magi och flyt i en spelning?

TRIBULATION ”Alive And Dead At Södra Teatern” är en fantastisk skapelse. Musiken förtjänar maxbetyget 5 – så bra är det – men det slutliga och officiella utlåtandet kommer att stanna på en 4:a, helt enkelt av anledningen att.. en konsertskiva är rolig och underbar första gången. Det brukar i ärlighetens namn inte bli så många varv sen. Två gånger kanske, eventuellt en tredje om något år – men man kör dem inte på repeat. Oavsett hur bra de är. Kanske blir det här undantaget?

TRIBULATION ”Alive & Dead At Södra Teatern” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!