Recension: UNLEASHED ”Dawn Of The Nine”

”Dawn Of The Nine” är svenska UNLEASHEDs tolfte album, och givetvis är det inte ett album som kommer att skrämma bort några gamla fans, eller bjuda på halsbrytande förändringar ur vare sig ett musikaliskt eller tematiskt perspektiv. Man står fast och tryggt rotade i klassisk dödsmetall, och hämtar lyrik och inspiration från asatron. Precis som alla fans vill ha det, precis som bandet vill leverera. Däremot är resultatet så pass bra låtar att man faktiskt har en rätt bra chans att attrahera nya fans och lyssnare som kan sälla sig till de trogna fansen. Jag har i ärlighetens namn inte hängt med bandet sedan man startade, och faktiskt varit en aning avogt inställd till det där med asatro, vikingar och hela Midgårdssagorna (läs mer om det i samband med AMON AMARTH-inlägget här), men hakade i för runt 7-8 år sen i samband med ”Hammer Battalion”, en skiva som smiskar rumpa på ett övertygande sätt. Därefter tycker jag att ”As Yggdrasil Trembles” och ”Odalheim” varit helt okej men inte riktigt lika fina. Med ”Dawn Of The Nine” är vi åter upp ett snäpp, och jag tycker att skivan framförallt är riktigt jämn och fin.

Från inledande A New Day Will Rise till avslutande Welcome The Son Of Thor! så levererar bandet snygg, melodiös och tungt tuggande döds som gör att man inte känner några spår av trötthet eller slapphet. Här slår sig ingen till ro, här ska inte vilas. Basist/Vokalist Johnny Hedlund domderar med sin karakteristiska och väldigt lättlyssnade growl medan bandet i övrigt (Fredrik Folkare och Tomas Masgård på gitarr samt Anders Schultz på trummor) står stadigare än vilket fort som helst. Tillsammans avtäcker man historien om vad som händer efter förra skivan ”Odalheim” (kolla här för en bra förklaring låt för låt om vad som egentligen händer).

Som lyssnare får man spår som Defenders Of Midgard, The Bolt Thrower (som alltså ska ses som ett smeknamn för Thors son), Where Churches Once Burned, Land Of The Thousand Lakes och Where Is Your God Now?. Det är överlag väldigt kompakt och solitt, och allra bästa tycker jag i tunga The Bolt Thrower samt avslutande Welcome The Son Of Thor! som är en sån där låt man nynnar på i efterhand. Framförallt är jag rätt fascinerad över att ett band som UNLEASHED kan fortsätta leverera ungefär samma sak hela tiden, men ändå få det att vara intressant och aktuellt. Man gör inte avkall en enda centimeter på sitt sound, och ändå känns det rätt….fräscht?

Betygsmässigt är detta dock svårt som attan. Jag har velat och vacklat en hel massa mellan betyg 3 och betyg 4. Har du inte koll på bandet sedan tidigare är det en väldigt bra ingång tänker jag, men samtidigt så är kravet på en betygsfyra högt. Det ska verkligen vara en skiva som du måste ha. Helst skulle jag vilja fuska och dela ut ett halvt betyg så jag kunde lägga den mitt emellan, men med risk för att jag får ångra mig med tiden så har jag till slut valt den lägra siffran den här gången.

Som avslutning: visst har UNLEASHED en av de snyggaste logon som finns i metalvärlden? Alltså, sättet man skriver bandnamnet på?

UNLEASHED ”Dawn Of The Nine” = 3/5. Bra. Värt tiden och pengarna!