Recension: HIGH SPIRITS ”Hard To Stop”

HIGH SPIRITS är tillbaka, och det med ett album som luktar klassiker. Musiken håller vad omslaget utlovar: tidlös och enkel melodisk rock/hårdrock som sätter sig som en fästing, och skulle detta få fäste hos exempelvis Rockklassiker så har vi att göra med en radioplåga. Det är ett bra steg uppåt mot förra given ”Motivator”, och även om det inte riktigt når de svindlande höjderna på ”Another Night” så är ”Hard To Stop” en skiva som verkligen lever upp till sitt namn. När du väl börjat är det helt enkelt mycket svårt att sluta lyssna.

Chris Black – som i praktiken är HIGH SPIRITS – ändrar inte grundreceptet nämnvärt, precis som man vill. Det är lättsmält, det är enkelt och det är tilltalande. Däremot tycker jag att det finns lite nya influenser, där exempelvis Now I Know lika gärna skulle kunnat vara ett spår på en BAD RELIGION-platta, och Voice In The Wind också har ett lite punkigt driv. Det gör en fin kontrast, och lyfter faktiskt klassiska AOR-spår som All Night Long, Face To Face och magnifika avslutningen We Are Everywhere lite extra. Den sistnämnda låten är genialiskt placerad i slutet och ger nästan en lite euforisk känsla vilket bidrar till den där svårigheten att sluta lyssna på skivan – men vill helt enkelt börja om direkt efter den låten. Tillsammans med Restless och Midnight Sun utgör avslutningen topptrion av låtar.

HIGH SPIRITS är som bäst när du knappt behöver ha hört musiken innan och ändå kan sjunga med, samtidigt som varje varv med skivan cementerar låten. Det innebär att du stundtals får leva med ett och annat nödrim, men att du samtidigt får en livsbejakande skiva som talar direkt till dina endorfiner. Det är glädje, ren pur och okomplicerad glädje i musikalisk form vi pratar om.

HIGH ON FIRE ”Hard To Stop” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!