Recension: SKOGEN ”Skuggorna Kallar”

Meh, tänker du. Vem fan lägger ut en recension på Midsommarafton, det är ju sill och nubbe, små grodorna och rykande andedräkt på grund av kylan som gäller idag? Det svenskaste som finns?

Precis. Och eftersom det är SKOGEN som med sitt säregna black metal/natur & folkmetal-tema står i centrum kan jag faktiskt inte tänka mig en bättre dag för den här recensionen. Det är så svenskt i hela sitt sound att det nästan passerar Midsommarafton på skalan, och när vi nu alltså vänder mot mörkare tider igen så passa skivans titel ”Skuggorna Kallar” lite sådär extra bra. Besides, du kan ju alltid läsa den senare. Så. SKOGEN är dig inte obekanta misstänker jag. Förra plattan ”I Döden” har varit Tips här på siten, och i samband med de här senaste skivorna (”Skuggorna Kallar” är alltså den femte fullängdaren) så kan man konstatera att det här är helt klart ett av de mest spännande svenska black metal-banden som är aktiva nu. MURG är ett annat, och gemensamt för dem tycker jag är att de kliver utanför den lite klassiska sataniska riffdrivna black metal som DISSECTION stod för och gör en naturnära och egen version av black metal. MURG och SKOGEN låter inte lika alls, men båda är sprungna ur vildmarken. Den svenska vildmarken.

”Skuggorna Kallar” öppnar med Det Nordiska Mörkret, ett spår som genast visar att det är mer rensång än tidigare, likväl som en aning nedstämt. Melodin finns kvar förstås, och när andra låten – tillika singelspåret – När Solen Bleknar Bort brakar loss drar sig smilbanden ohjälpligt uppåt. Precis då träffar SKOGEN sådär rätt att det liksom svider skönt. Tyvärr tycker jag nog inte att det håller över skivans hela speltid, och även om spår som Nebula samt avslutande långa duon Beneath The Trees och The Funeral är fina så är det lite längre mellan ”ståpäls-stunderna” än på förra plattan. Det är bra, men inte lysande.Kanske beror det på att det är mer rensång och mer folk-metal än tidigare, och att det krockar med mina förväntningar? Sannolikt. Jag gillar även de hårdare momenten bäst på skivan, så det finns en hel del som talar för det.

Ändå är det här bra, och skivan har snurrat flitigt sen den kom. Det är en betygsfyra (om än inte mer än just så pass, med näsan över vattenytan), och du ska verkligen kolla in den här skivan. SKOGEN befäster sin ställning som en glödande intressant akt.

SKOGEN ”Skuggorna Kallar” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!