Recension: THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA ”Amber Galactic”

— Amber Galactic —

You are about to enter hyperspace, where your everyday life becomes an intergalactic relationship drama and your daydreams enter the real world like an extraterrestrial intrusion. We are not responsible for whatever changes in your life that might occur after you’ve listened to this record. All we know is that nothing will ever be the same. You have been warned. Please proceed at your our risk. Yorurs truly.

The NFO.

Ord och inga visor möter lyssnaren när man ööppnar konvolutet på den här skivan, och som nörd som faktiskt köper fysiska produkter gillar man förstås en sån öppning av relationen. Det där lilla extra. ”Amber Galactic” kan nog räknas som hårdrock. Faktum är att det stundtals är svårt att klassificera det ens som rock, och därmed borde det kanske vara på gränsen till att det platsar på en sån här sida, där devisen är ”Från Rock Till Black Metal”. Men icket – det är faktiskt inte på grund av att bandet innehåller hårdrocksfigurer som Sharlee D’Angelo från ARCH ENEMY och SPIRITUAL BEGGARS eller Björn Strid och David Johansson från SOILWORK som de finns med här – det är på grund av att detta är en hyllning till rockens grunder. Bandets första skiva”Internal Affairs” har varit Tips här på bloggen, bandets andra ”Skyline Whispers” har recenserats och denna den tredje kan enkelt placeras mellan dem. Den är kanske inte riktigt lika bra som debuten, men bättre än andragiven och därmed också väldigt bra. Det enda man får ”tänka bort” är att det ska vara hårdrock, för om det är förväntan blir det här väldigt väldigt fel!

Inledande Midnight Flyer är hårt svängig 70-talsdiscorock, Star Of Rio och Gemini är stört omöjliga att inte sjunga med i. Sad State Of Affairs är kanske lite seg i sammanhanget men fortfarande bra, Jennie kultar så mycket HEART att det är löjligt, Domino är kanske min favoritlåt med sitt hårda funkiga sväng och så fortsätter det. Du kan räkna upp nästan varenda låt på plattan (Space Whisperer! Something Mysterious! Josephine!), men referenserna är aldrig klassisk hårdrock – istället snackar vi AOR och episk, tidlös rock. SUPERTRAMP. BOSTON. Nämnda HEART. Den grejen, fast draget genom en modern produktion och levererat av hårdrocksmelodi-snillena David & Björn ”Speed” Strid. Jag vet inte egentligen, men känslan man får av att lyssna på ”Amber Galactic” är att hela plattan skrivits medan de där två varit på turné med SOILWORK, och lirat gurka och hamrat kudd-trummor i turnébussen för att få utlopp för något annat än stenhård metal dagarna och kvällarna i ända.

Jag gillar det.

Kanske inte så att det förändrat mitt liv som texten initialt antydde, men i allra högsta grad ändå, och helt klart är det här en sådär löjligt mysig skiva som du måste ha koll på. Det är disco-rock av allra mjukaste sort, och kanske är det så att hårda killar dansar inte.. men OM de dansar så dansar de till THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA. ”Amber Galactic” är ett utmärkt sätt att starta relationen med det bandet., och du kommer inte att ångra dig.

(…och du… om du är en stenhård rocker som nästan bara lyssnar på döds men har en date så kan du spela det här om du vill öka dina chanser att få till det….bara ett tips…!)

THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA ”Amber Galactic” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!

1 reaktion på ”Recension: THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA ”Amber Galactic””