Recension: CRYPT SERMON ”The Ruins Of Fading LIght”

Jänkarna i CRYPT SERMON är bara på sitt andra album, men visar redan en stor mognad och en kontroll över sin låtskrivarförmåga som är imponerande. Debuten ”Out Of The Garden” har varit Tips här på bloggen, så kanske har du redan koll på dem – men är det första gången detta namn dyker upp på din radar kan en snabb orientering vara att det är doom med anstrykning av heavy metal. Akter som CANDLEMASS, SORCERER och givetvis BLACK SABBATH lär vara household names hos Philadelphiakvintetten. Allra härligast tycker jag det är när man träffar rätt i form av ett svängigt och drivet riff samtidigt som dubbelkaggarna matar på det där sättet som Janne Lind i CANDLEMASS nästan har patent på, som ett mullrande beat i undervegetationen av låten.

”The Ruins Of Fading Light” består av 10 stycken spår, men det är en sanning med modifikation eftersom såväl Epochal Vestige, Oath Of Exile samt Enslave The Heathens är dryga minuten långa ”oljud”, som min gamla kompis Robert kallade dem. I korthet, låtar som inte ens är låtar utan mer ett mellanspel, och vi ska återkomma till dem lite senare när det är dags att summera. Övriga spår rör sig mellan 5 och upp till 9 minuter. Totalt levererar herrar Steve Jansson & James Lipczynski (båda gitarr), Frank Chin (bas), Enrique Sagarnaga (trummor) och Brooks Wilson (sång) styvt 55 minuter pur glädje för oss som gillar den här typen av musik.

Höjdpunkter?

Refrängen på Christ Is Dead är rent av fantastisk. Inledningen och riffet som sparkar igång The Snake Handler är så likt tidiga Sabbath och Candlemass att man letar i minnet efter vad förebilden heter – och ändå blir det inte störigt eller fel. Inledande duon The Ninth Templar (Black Candle Flame) samt Key Of Solomon kan vara de bästa och mest lättlyssnade låtarna bandet presterat så här långt. Förra skivan var bra, men ”The Ruins Of Fading Light” är snäppet bättre. CRYPT SERMON är ett band som verkligen har framtiden för sig!

CRYPT SERMON ”The Ruins Of Fading Light” = 4/5. Mycket bra. Du behöver detta!